Belföld

Figyelő Trend – Alternatív autó-eladási formák

A legújabb, autókkal foglalkozó Figyelő Trend kiadvány beszámol arról, hogy autógyárak és tőlük független vállalatok egyaránt kidolgoztak már olyan eladási módszereket, amelyek többé-kevésbé különböznek az eddig megszokottaktól. A vevők egy része fogékony az új elképzelésekre.

Figyelő Trend – Autók és piacokA nemrégiben megjelent Figyelő Trend negyedik kiadványa az autók világával foglalkozik.

EURÓPAI TRENDEK:

Sikeres nyár, sikertelen év

ÁRAK ÉS ÁRRÉSEK: Figyelnek egymásra

AUTÓFINANSZÍROZÁS: Gépkocsit részletre

HOGYAN VÁSÁROLJUNK ÚJ AUTÓT?: Cselek ellen

HASZNÁLT GÉPKOCSIK KÜLFÖLDRŐL: Határon túlról

ÁRELŐNYÖK ÉS AJÁNDÉK EXTRÁK: Akcióhősök

AUTÓPIACI MARKETING: A láthatatlan hátország

ALTERNATÍV ELADÁSI FORMÁK: Autószalonok alkonya?

FRANKFURT: AZ AUTÓSZALON ÚJDONSÁGAI

AUDI A4 KABRIÓ ÉS AVANT:
Egyszerűen elegáns

BMW HÉT: Hetes fölé

JAGUAR R-COUPE: A tradíció ereje

JEEP CHEROKEE: Megújított legenda

LANCIA THESIS: Főnixmadár

MERCEDES SL: Új fogalmak

NISSAN PRIMERA: Egyedi és izgalmas

PORSCHE 911: Üveg és erő

ROVER 75: Nagyon angol

SAAB 9X: Négy dimenzióban

ASSIATANCE SZOLGÁLTATÁSOK: Barát a bajban

A RIASZTÓKTÓL A GPS-IG: Nincs tökéletes védelem

VÁLLALATI FLOTTÁK: Ipari mennyiségben

KÉNYELEM ÉS BIZTONSÁG: Extra igények, extra kínálat

NŐI AUTÓK: Piperetükör és metálfény

Kényelmesen, biztonságban

TEREPJÁRÓK: Divatba jöttek

ÉJSZAKAI PARKOLÁS: A csillaggarázs helyett

SZÓTÁR AUTÓSOKNAK: A sorok között

A Figyelő előfizetők a kiadványt ingyen megkapják a hetilappal

együtt. Terjesztés nagyobb forgalmú árusítóhelyeken (Relay, Citishop).

Megrendelhető a VNU Budapestnél terjesztési osztályán keresztül is: 4371500.

Rendelje meg online a Figyelő Trend – Autók és Piacok című kiadványát! >>

Egy új autó megvásárlása közel ötven munkaórányi időt rabol el a vevőtől. Sőt, még ennyi utánajárás sem garantálja, hogy a vásárló valóban a számára leginkább megfelelő autót választja, hiszen kevesen képesek felmérni és reálisan összehasonlítani a teljes piaci kínálatot.

Házhoz hozzák a sluszkulcsot

Az OptimumCarAgora Autóvásárlási Tanácsadó és Közvetítő Iroda (röviden: OptiCar) nevű vállalkozás ezt ismerte fel, és nyitott az elfoglalt vevők irányába. A cég szolgáltatásának lényege: segít kiválasztani ügyfeleinek azt az autót, amire valóban szükségük van, és elvégzi helyettük az időrabló adminisztrációs feladatokat.

Mivel egyetlen márkához sem kötődik, az iroda képes arra, hogy a teljes autópalettát elfogulatlanul mutassa be a vevőnek. “Mi nem döntünk az ügyfél helyett, csupán valódi döntési pozícióba hozzuk” – mondja Brandeis György, az OptiCar ügyvezetője.

A cég munkatársai házhoz mennek, így a vevő a saját lakásában vagy irodájában válaszolhat a mintegy 150 kérdésből álló kérdéssorra, ami segít behatárolni, milyen autóra van szüksége. A kérdéssor első része az ügyfél életmódjára vonatkozik, a második rész korábbi autóiról szól (mi tetszett bennük, mi nem), a harmadik szakasz pedig az olyan autóhasználati szokásokat méri fel, mint a vezetési stílus. A negyedik kérdéskör azt pontosítja, hogy mire akarja használni az ügyfél az autót, a következő pedig azokat a jellemzőket határolja be (dinamizmus, kényelem, biztonság), amelyeket a vevő elvár egy autótól, végül a kérdések utolsó fejezete az ügyfél anyagi lehetőségeit és elképzeléseit körvonalazza.

A kérdőív válaszait aztán összevetik azzal a bőséges adatbázissal, amely a pillanatnyi piaci kínálatot ismerteti, és ennek eredményeként három-négy olyan modell marad fenn a szűrőn, amely a vevő szükségleteinek, elvárásainak és lehetőségeinek egyaránt megfelel. Az ügyfél ezek közül választ, és ha igényli, az OptiCar minden további feladatot elvégez helyette, beleértve a finanszírozással és biztosítással kapcsolatos ügyeket is. Így neki már csak át kell vennie a megrendelt autót.

Be se lépett az autószalonba”Volt már olyan ügyfelünk, aki be sem tette a lábát az autószalonba – mondja Brandeis György. – Néhány megbeszélés során körvonalazódott, milyen autót szeretne, mi pedig minden egyebet elintéztünk, és leszállítottuk neki az új kocsit.”

A cég szolgáltatása új autó vásárlás esetén a vevők számára ingyenes; az OptiCar haszna a kereskedőktől kapott jutalék. Az ügyvezető szerint azonban nem érdekük, hogy olyan márka felé tereljék az ügyfelet, ahol magasabb jutalékot kapnak: “Lehet, hogy néhány tízezer forinttal többet keresnénk az adott ügyleten, ha megpróbálnánk befolyásolni a vevőt, viszont sokkal többet veszíthetünk, ha úgy érezné, hogy megvezettük. Mi ugyanis sehol nem hirdetjük a szolgáltatásunkat, hanem az elégedett ügyfelek ajánlják egymásnak; ha nincs ajánlás, nincs következő ügyfél, ez pedig nagyságrendekkel nagyobb veszteség.”

Autószalonok alkonya?Az internetes autóforgalmazás nem jelenti azt, hogy a márkakereskedőknek le kellene húzniuk a redőnyt. Sőt, éppen ellenkezőleg: az online foglalások a vásárló által megadott kereskedőhöz futnak be, aki ezután telefonon időpontot egyeztet az érdeklődővel, megszervez egy tesztvezetést, és megrendeli, majd átadja a kiválasztott autót. A hagyományos értékesítési végpontot nem lehet kiiktatni, de nem is ez a cél, hanem az, hogy bővítsék a csatornák számát, amelyeken a kereslet és kínálat találkozhat.

Autószalon az interneten

Az autóvásárlás leggyorsabb, legkényelmesebb és egyszersmind leginkább “huszonegyedik századi” módja, ha a világhálón rendeljük meg új gépkocsinkat. Az internetes autókereskedelem szülőföldje és Mekkája az Egyesült Államok, míg az európai vásárlók egyelőre némi fenntartással kezelik a lehetőséget. Ez érthető is: a gépjármű drága dolog, hosszú távra szóló befektetés, a számítógép képernyőjén pedig nem tudunk annyira elmélyülni a részletekben, nem kerülhetünk fizikai kontaktusba a kiválasztott járművel.

Ennek ellenére az elemzők úgy vélik: az elektronikus kereskedelemmel kapcsolatban nem a “legyen vagy ne legyen”, hanem a “mikor” és a “milyen formában” a helyénvaló kérdés. Így gondolja ezt a Renault Hungária is. A cég ezért egy külön honlapot is létrehozott, ahol akcióktól függetlenül ki-ki saját ízlése szerint, logikusan kívülről (karosszériaváltozat, motor) befelé (üléskárpit, extrák) haladva megtervezheti álmai Clióját vagy Lagunáját.

Személyes kapcsolatokra építenek

A Volvo svéd autógyár kifejezetten a kelet-európai piacra dolgozta ki új, direkt marketing elemeket is felvonultató koncepcióját. Ennek lényege, hogy térben és időben elébe mennek a potenciális vásárlóknak.

Ez természetesen nem kéretlen megkeresést jelent. Rendezvényeken, a Volvo magazinban, az interneten és egyéb helyszíneken teremtenek ismerkedési lehetőséget a gyár különböző modelljeivel. Az így szerzett tapasztalatok alapján keresik fel az érdeklődést mutató ügyfelet, mégpedig ott és akkor, amikor az neki a legmegfelelőbb.

Peugeot-szabadidőközpont”Az autógyáraknak nem autókkal, hanem emberekkel kell foglalkozniuk. Majd ha megismerték és megszerették termékeinket, ha elnyertük bizalmukat, akkor kerülhet sor a vásárlásra” – mondta Hubert Lehucher, a Peugeot európai igazgatója a Gablini M3 mintakereskedés fél évvel ezelőtti megnyitóján. Az időzítés nem volt véletlen: az új autószalon egy globális kísérlet részét képezte. A Peugeot – szakítva a hagyományos felfogással, miszerint egy autókereskedés fő feladata az értékesítés – egy minden agreszsziótól mentes, szinte családias légkörű szalon koncepcióját dolgozta ki.

A Gablini M3 egyfajta találkahelyként működik. A tágas térben nyugodtan lehet mászkálni, nézelődni. A szalonban minden az oldott hangulatú, zavartalan elmélkedést szolgálja: ruhatárral, kávézóval, sőt, pelenkázóval is felszerelték. A tapasztalatok szerint néha kétszer, háromszor is visszatérnek a potenciális vásárlók, magukkal hozva családjukat, barátaikat – és a szokásosnál jóval hosszabb időt töltenek el itt egy-egy alkalommal.

“Az értékesítési rendszert európai szervezetével közösen dolgozta ki a Volvo Autó Hungária – mondja Balassa János, a cég ügyvezető igazgatója. – A gépkocsikat közvetlenül a gyártó képviselője adja el. Ez azt is jelenti, hogy Budapesten, ahol a jövőben kizárólag ez a rendszer fog működni, márkakereskedői partnereink szerepe átalakul: a szervizre, a különféle szolgáltatásokra, valamint használt autók értékesítésére koncentrálnak. Az ország többi területén a hagyományos értékesítési formát követjük, de szervesen beépítve az új rendszerbe.”

A prémium kategóriában újszerű kereskedelmi szisztéma központja, egyszersmind a Volvo Autó Hungária új otthona a 2000 vége óta működő Volvo Galéria. A névválasztás találó: a tágas térben nemcsak autók, hanem a Volvo történetét, filozófiáját és műszaki megoldásainak lényegét bemutató kiállítások is várják a látogatókat.

Ez az atmoszféra Balassa János szerint sokakat önmagában is megragad. A személyes kapcsolat koncepciója azonban nem merül ki a közvetlen értékesítésben. Az elfoglalt ügyfelek számára dolgozták ki az “elvisszük és visszahozzuk” szolgáltatást: az időszakos szervizeket a tulajdonos helyett egy ügyfélkapcsolati munkatárs intézi.

“Az elképzelés minden szempontból beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Január óta 300 autót adtunk el, s ez nagyon jó eredménynek számít. Rendszeresen kikérjük ügyfeleink véleményét az új rendszerről, és keressük a továbbfejlesztés lehetőségeit, egyfelől az ügyfélszolgálati tanácsadás, másfelől a kiegészítő szolgáltatások terén.”

A Figyelő Trend kiadvány támogatója:

Ajánlott videó

Olvasói sztorik