Belföld

A gyorsabb hal eszi meg a lassúbb halat?

Hiába a nagyság: aki lassú, lemarad. A vállalatnak elemi érdeke, hogy tisztában legyen saját rugalmasságának mértékével, és tervszerű fejlesztéssel javítson reakcióképességén. Ehhez rendelkezésre áll a megfelelő elméleti apparátus.

Ezt érdemes megvizsgálni• A csoportban dolgozók százalékos aránya

• A munkarotációk gyakorisága

• Újítási-fejlesztési javaslatok száma dolgozónként

• A csoporton belüli különböző funkciók száma

• Távolléti adatok

A régi mondás szerint a nagy hal eszi meg a kicsit. A mondás mára megváltozott: a legújabb felmérések azt mutatják, hogy egy vállalat annál versenyképesebb, minél gyorsabban tud a reagálni a piac változásaira. A vállalat hajlékonysága tehát nemcsak a nagyobb cégek számára lehet fontos, a legkisebbeknek is komoly figyelmet kell szentelniük a kérdésnek.

A hagyományos és a rugalmas szervezet

Felépítés szerint a kutatók alapvetően kétféle vállalattípust különböztetnek meg: a hagyományos, hierarchikus modellt és az autonóm, lapos szervezetet. Az elsősorban amerikai kutatásokra alapozó tanulmányok megítélése szerint az újabb verzió a hatékonyabb.

Olvassa el……korábbi írásunkat:

Mátrix szervezet

Ennek ellenére nagy könnyelműségnek számít, ha a korábbi szervezeti felépítést teljes egészében elvetjük. Az újszerű szemléletmód kissé divatszerűen hatott a változtatásra nyitott társaságok esetében, ezért sok helyen szakszerűtlenül, “l’art pour l’art” újítottak, csupán az újraszervezés kedvéért, közben viszont a látszólagos modernség mögött továbbra is megmaradt az eredeti rendszer.

Hol rugalmas?

A két modell összehasonlítása:
összefoglaló táblázat
Hagyományos
Rugalmas
1.
Felsõvezetés
irányultsága
Vezetõi stílus-preferenciák
és szokások alapján történik
Stratégiai kérdésként
kezelik a versenyelõny megszerzéséhez, az adott helyzet
figyelembe vételével
2.
Kialakítás
preferencia
– Szeszélyesen változó

– Mások példájának mechanikus
átvétele


– A részmegoldások dominálnak
– Piaci szükségletek,

– Fogadókultúra,

– Versenytársak,

– Iparág jellege,

– “Core” kompetencia
3.
Változtatási
stratégia
– Módszer irányultságú

– Taktikai elemek

– Nem épít a dolgozói részvételre
“Mire van szükség ahhoz,
hogy a változás illeszkedõ és kongruens legyen
és a rugalmasság beépíthetõ legyen
a szervezetbe?”
4.
Változtatási
folyamat
Meghatározott célok elérésére
irányuló egyszeri projekt
Folyamatos, adaptív, ciklikus megújulás

Az OECD négy kulcsterületet határoz meg, ahol elengedhetetlen a flexibilitás vizsgálata:

Belső: A szervezeti rendszer alkalmazkodóképességét vizsgálja. A modern felépítésű, hajlékony cégek rendszeresen, szinte tervszerű átszervezésekkel segítik a munka hatékonyságát, reakcióidejük emiatt rendszerint jó, viszont ügyelniük kell arra, hogy a túl gyakori átalakítások ne hátráltató tényezőként jelenjenek meg. Emellett még módosíthat a hajlékonysági mutatón az is, hogy miként intézkednek a technikai feltételekről, és mennyire hatékony a munkacsoportok közti kommunikáció. A fejlődő szervezetekre jellemző többek között a hierarchia-lépcsők számának csökkentése és új munkaszervezési koncepciók tervezése, bevezetése.

Külső: Az adott cég kapcsolatait vizsgálja. A beszállítói és partneri kapcsolattartás minősége mellett fontos megemlíteni az import-export alapú üzleti viszonyokat, melyek komoly odafigyelést igényelnek a nemzetköziség és az állandóan módosuló jogszabályok miatt. Ebbe a körbe tartozik még a versenyképesség, a konkurens társaságok viselkedésére való reagálás képessége, a termék- és szolgáltatási paletta változtatásának alkalmazhatósága, mint stratégiai lehetőség, a marketingmunka, és a fogyasztói oldalhoz való alkalmazkodás minősége is.

A mennyiség: Ez a mutató jelzi a kapcsolatot a terhelés és a munkaerő létszáma között, így kimutatható a leépítés és az új munkaerők toborzásának gyorsasága, hatékonysága, valamint górcső alá vehetők a munkaszerződések sajátosságai, az egyes munkaidőmodellek és a személyi összetétel.

Funkcionalitás: A rugalmassá e típusa a munkakörök célszerűségével, adaptálhatóságával, és az azok közti határok helyes meghúzásának kérdésével foglalkozik. Vizsgálja azt is, hogy a dolgozók milyen mennyiségben és mélységben látnak el feladatokat.

Átállás az új modellreFőbb lépések:
1.

A jelenlegi modell feltérképezése, gyenge pontjainak vizsgálata

2. A stratégiához maximálisan illeszkedő szervezeti kialakítás meghatározása olyan módon, hogy a későbbi/további átszervezésekhez jól adaptálható legyen

3. Felmérés készítése arról, hogy vajon mennyivel jobban, illetve rosszabbul dolgoznak majd az egyes alkalmazottak az új felállásban

4. Akcióterv készítése: az átállás szempontjából kritikus elemek kijelölése, ezekre külön megoldás keresése, átállás időtartamának meghatározása

5. Átállás levezetése

6. Utólagos vizsgálatok

Nem mindenki, nem egyformán

A vállalati rugalmasság erősen ágazatspecifikus. Ezért a különböző szakterületeken munkálkodó cégeknek más-más mértékben van módjuk kifejleszteni a flexibilitás egyes fajtáit.

Például nagy a valószínűsége annak, hogy egy olyan piacon tevékenykedő vállalat, ahol nincs gyakorlati értelemben vett versenyhelyzet, nem büszkélkedhet a termékpaletta gyors átalakításának képességével. Hiszen korábbi tapasztalatai szerint nem volt rá szüksége, mivel versenytárs híján egymaga határozta meg a szegmensben szereplő termékek listáját és azok tulajdonságait.

Egy hazai kutatás eredményei

Dr. Kaucsek György és dr. Simon Péter, az Országos Munkaügyi Kutató és Módszertani Központ munkatársai kutatást végeztek a Közösen a Jövő Munkahelyeiért Alapítvány anyagi és az Európai Unió módszertani támogatásával. A Szonda Ipsos országos, 894 céget érintő felmérésének segítségével vizsgálódtak.

Megállapították, hogy a kis- és középvállalatok esetében a külső és a mennyiségi rugalmasság a leggyengébb, ezeken a területeken van a legtöbb kiaknázatlan tartalék. A tulajdonviszonyokat vizsgálva azt vették észre, hogy a szövetkezetek a legkevésbé flexibilisek.

A dolgozói kompetencia kérdésében pedig a szakmai hozzáértést találták a legjobbnak. A legtöbb vállalatnál a módszertani kompetencia a leggyengébb, tehát a problémák felismerése, megoldása és a válságkezelés.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik