Belföld

Füstbe ment reklámbevétel

Jövőre megszűnik a dohánytermékek reklámozásának lehetősége - a szigorítás felkészületlenül érte az összes érintettet. A törvénynek nyilvánvalóan lesznek kárvallottjai, s nem elsősorban a dohánygyárak.

Füstbe ment reklámbevétel 1A reklámszakma és a média azzal volt nagyban elfoglalva, hogy a reklámtörvény módosításához benyújtott, értelmezhetetlen javaslatokat támadja. Így például a reklámok előzetes kontrolljáról szólót. Eközben pedig szinte észrevétlenül a parlament elé került, és át is ment a dohányreklámok teljes tilalmának ötlete.

Olvassa el……a témához kapcsolódó cikkünket:

Reklamáló reklámozók

Elterelő hadművelet

A Babák Mihály fideszes honatya nevével fémjelzett javaslatot valójában a Gazdasági Minisztérium terjesztette elő. Majd látványosan visszakozott korábban nagy vitát kiváltó javaslataitól. A reklámosok egyre inkább rájönnek, hogy a kormány az orruknál fogva vezette őket. A korábbi hagymázas ötleteket elterelő hadműveletnek szánta, s a hadicselt az ellenzék hathatós támogatásával hajtott végre a koalíció, hiszen mind az SZDSZ (Béki Gabriella és Bauer Tamás), mind pedig az MSZP (Kökény Mihály) üdvözölte a végeredményt.

Füstbe ment reklámbevétel 2Szigorítás az EU miatt?

Eredetileg az uniós jogharmonizációs kötelezettségekkel indokolták a reklámtörvény módosításának szükségességét. Az igazság azonban az, hogy a dohányreklám nem nélkülözhetetlen része a harmonizációnak, a 15 tagállamban ugyanis valóban mindenütt szabályozzák ezt a kérdést, de eléggé különbözően.

Finnországban és Olaszországban teljesen tiltják a dohánytermékek hirdetését. Az EU kétharmadában a nyomtatott sajtóban és a köztereken engedélyezik a cigarettareklámot. Eddig Magyarország is ezt a vonalat követte.

Az elfogadott módosítás értelmében 2001 júliusától kezdve a sajtótermékekben nem lehet dohányterméket népszerűsíteni. 2002 elejétől kezdve a közterületeken sem.

Füstbe ment reklámbevétel 3Patai András, a Magyar Dohányipari Szövetség ügyvezető elnöke egyelőre nem kommentálja a változást, mert “még elemezniük kell a törvénymódosítást”. Nem vitás azonban, hogy a kereskedelmi információ lehetőségének elvesztése érzékenyen érinti az egyes cégeket, hiszen így kevés lehetőségük nyílik új termékek bevezetésére vagy a piaci részesedés növelésére. Nemzetközi példák bizonyítják ugyanakkor, hogy a dohányfogyasztás a reklámozás korlátozásától nem csökken.

Vesztesek

A döntés közvetlen vesztesei a reklámozásban részt vevő vállalkozások, százalékosan pedig a mozik bukják a legtöbbet: reklámbevételük 22 százalékától esnek el. Utánuk következnek a köztéri reklámfelületek tulajdonosai, ők 10-20 százalékos bevételkiesést kényszerülnek elviselni 2002-től.

Még ez isA lapkiadók helyzetét nehezíti, hogy nyereségességüket az ágazatra speciálisan kirótt terhek is rontják. 1993 óta a lapok árbevétele után 1 százalék kulturális járulékot kell fizetniük. Ehhez társul 1996-tól a reklámbevételek fél százalékában meghatározott befizetés, amelyet most 1 százalékra emeltek. Becslések szerint jövőre 250 millió forintot vonnak el így a lapkiadóktól. A kormány tervbe vette azt is, hogy termékdíjat vet ki az információhordozó papírra. Ez a javaslat az 1999-ben felhasznált nyomópapír mennyiségét figyelembe véve 1,7 milliárd forintot jelentene.

A nyomtatott sajtóban a hirdetési bevétel 2-7 százaléka folyik be dohányreklámokból.

A dohányreklámból származó bevételek kiesése az ügynökségeket is érzékenyen érinti – a dohányipar évi 2,5 milliárd forintnyi reklámköltéséből 10-12 százalék az ügynökségek szolgáltatásának díja, a többi a médiatulajdonosokhoz kerül. Az ügynökségek tehát a törvényi tiltás következtében 250-300 millió forinttól esnek el.

Az összpiac 15-17 milliárd forintra tehető, ennek 1,5-2,0 százalékára becsülhető a dohányreklámokból származó bevétel. A kiesés azonban nem egyformán érinti az egyes ügynökségeket: arányaiban jelentősebb bevételcsökkenésre kell felkészülniük azoknak, amelyeknek nagy ügyfele egy-egy dohánygyár.

A legnagyobb dohányreklám-bevételek,
2000. I–X. hó
Médiatulajdonos
Dohányreklám-bevétel
listaáron
(millió
forint)
(az
összes reklámbev. százalékában)
Europlakát 308,39 11,87
Multireklám 304,11 7,83
VNU* 264,33 4,25
Intermedia 231,06 17,39
Axel Springer 188,58 2,57
Pesti Est 172,86 6,97
RMB (mozi) 164,08 22,00
Avenir 158,26 18,97
Akzent 123,62 9,39
HVG 82,63 2,45
Forrás: Mediagnozis,
Médiafigyelő
*A Figyelő kiadója

A cikk elkészítésében Egri Gábor, a Magyarországi Reklámügynökségek Szövetségének (MaRS) főtitkára és Pető János, a Magyar Lapkiadók Egyesületének főtitkára

voltak segítségünkre.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik