Belföld

Árrobbanás és Európai iskola

Aki most kezdene el Munkácsyt vagy Rippl-Rónait gyűjteni, valószínűleg lecsúszott róla. Az igényes gyűjtők figyelme a háború után indult festők felé fordult.



Az Európai iskola

1946-ban alakult, szürrealista és modern törekvésekkel. Tagjai között a következőket találhatjuk:
Anna Margit
Bálint Endre
Gyarmathy Tihamér
Korniss Dezső
Szántó Piroska

Az árrobbanás első jelei az 1999-es Kieselbach aukción mutatkoztak, ahol az iskola képei addig nem tapasztalt magas árakon keltek el. Míg előzőleg ezek a képek néhány százezer forinton cseréltek gazdát, addig ezen az aukción a milliós nagyságrendig jutottak. Példaként hozható Gyarmathy Tihamér két képe: a Régi ház emléke (o.v. 60×80): 250 ezer forintról 1,4 millió forintra ment föl, a Sebesen az utakon (olaj-farost, 60×80) 200 ezer forintról 800 ezer forintra emelkedett. Hasonló tendenciát mutatott az iskolához tartozó Vajda Júlia Kompozíció című képe (olaj-karton, 34×47: 380 ezer forintról indult, és 1,6 millió forintért kelt el.

Nem sokkal ezután, a Mű-Terem Galéria 2000-es árverésén a tendencia folytatódott, Gyarmathy Tihamér Vágyódása (o.v., 40×30) 950 ezer forintról 2,6 millió forintra emelkedett, Labdázók című képe (olaj-ónlemez, 26×36) 650 ezer forintról 1,5 millióra. Korniss Dezső Nő zsiráffal (o.v. 70×100) 2,5 millióról indult, 4,5 millióért ment el. Itt már a kikiáltási árak is magasabbak voltak. Ez részben a növekvő érdeklődésre való reagálásként is felfogható.

Árrobbanás és Európai iskola 1Az egyik idei Blitz árverésen Anna Margit Bábu című képe (o. v., 80×60) 800 ezer forintról 1,1 millió forintra emelkedett, Gyarmathy Tihamér Összetartozókja (olaj-ónlemez, 76×53) 900 ezer forintról 2 millió forintra ment föl. 800 ezer forintról indult Bálint Endre Megfeszítve (o. v., 40×31) című képe, és 2 millió forinton kelt el. Ezek a kikiáltási árak is magasabbak, mint az előbbiek, és a leütési árak szintje szintén magas volt.

Az iskolához tartozó művészek képeinek keresettsége, illetve a képek árának növekedése jól látható az előbbiekből, azonban ez a növekedés még nem zárult le, akár évekig eltarthat. Érdemes tehát keresni őket. A téli szezonban folytatódhat a tendencia.

Az ’50-es, ’60-as években a hivatalos kultúrpolitika nem támogatta ezeket a művészeket, így nem sok kiállításuk volt. Növekvő közkedveltségüket napjainkban az is mutatja, hogy több kiállításon is szerepelnek képeik: a Kieselbach Galériában október végén nyílt egy, az Európai iskolát és más, kortárs képeket bemutató kiállítás, mely nagy érdeklődést váltott ki a közönségből. Emellett november elején nyílt meg a HOME Galéria Bálint Endre-Korniss Dezső kiállítása.



Mitől kel el magas áron egy kép?

Egyrészt fontos, hogy a festő életművén belül kiemelkedő alkotásról legyen szó. Másrészt, hogy az aktuális divat szerint kedveltek-e a festő képei, illetve, hogy a kiugró árra legyen precedens. Ezért volt meglepő, hogy azon a bizonyos ’99-es Kieselbach árverésen a Gyarmathy képek magas áron keltek el, mert erre előtte nem volt példa. (Ráadásul, a művész él, tehát ez az áremelkedés meghazudtolja a műkereskedők kedvelt, bár kegyetlen mondását, miszerint “a halott festő a jó festő!”)

Az igényes gyűjtők, akik egy festő teljes életművét meg akarják szerezni, már nem tudnak harcba szállni a háború előtti képekért, mert azok jó része már gazdára talált, főleg a kiemelkedő művek, és ezekből a gyűjteményekből nem nagyon akaródzik kikerülniük. Aki tehát most kezdene el Munkácsyt vagy Rippl-Rónait gyűjteni, valószínűleg lecsúszott róla. Így hát ezek a gyűjtők kénytelenek a következő festőgenerációhoz fordulni – ezért lehetnek most ilyen népszerűek az Európai iskola tagjai. Ennek a generációnak a képei ugyanis még nem találtak “végső” vagy “hosszú távú” gazdára, itt még bőven lehet kiemelkedő művekre lelni.

Árrobbanás és Európai iskola 2Az pedig, hogy eddig miért nem találkozhattunk velük gyakrabban az aukciókon, azzal magyarázható, hogy mivel nem volt jó áruk, a tulajdonosok nem szívesen váltak meg a legnívósabb alkotásoktól. Ez azonban változóban van, így a növekvő kereslet meg fogja találni a maga kínálatát.

Az aukciós házak is szívesen veszik az új áramlatokat, mert a nagy klasszikusokból – mivel kevés képük van már szabadon a piacon – nem lehet megtölteni egy egész estés aukciót. Az a fiatal generáció pedig, amely most kezdi a gyűjtést, szívesen fordul a kicsit modernebb művek felé.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik