Belföld

Hogyan találjunk vállalkozási ötletet?

Internetes vállalkozásról szóló sorozatunk legújabb részében megtudhatja, hogy miként találhat ki új ötleteket, az internet milyen előnyöket nyújt ezek megvalósításához. Legyen Ön is ötletgazda!

Új vállalkozás indításánál az egyik legfontosabb lépés mindig a megfelelő ötlet és termékkoncepció megtalálása. Ehhez meg kell fogalmazni a potenciális fogyasztók körét, a pontos fogyasztói szükségletet, és az adott fogyasztói szükségletre adott választ, amely egy szolgáltatás vagy termék formájában ölt testet. Akármilyen könnyűnek is tűnik, gyakran ez a lépés okozza a legtöbb problémát.

Az ötlet megtalálásához gyakran nem szükséges más, csak néhány alkotó elme, akik szerencsés összedolgozásából zseniális ötletek születnek meg. Van azonban sok olyan technika, amelyet alkalmazni lehet új ötletek megtalálásában, és már létező ötletek fejlesztésében is.

Hogyan találjunk vállalkozási ötletet? 1Brainstorming

A brainstorming egy ötlet-generáló technika, mely célja a minél több és kreatívabb vállalkozási ötlet generálása. Ezen ötletek közül később szelektálják ki a megfelelő ötleteket.

A brainstorming a gyakorlatban csoportban alkalmazható, ahol a találkozó egy strukturált beszélgetés és egy bekiabálós baráti sörözés elegyéhez hasonlít. A folyamathoz érdemes összehozni egy csapatot egy 1-3 órás találkozóra. A csapat tagjai lehetőleg minél több különböző tapasztalatot és véleményt birtokoljanak. A tagok kiválasztása során fontos a bizalom kérdése: a csapattagok bírjanak bizalommal egymás iránt, valamint a vállalkozás kivitelezője is bírjon bizalommal minden csapattag iránt. Hasznos olyan embereket összegyűjteni, akik kreatívak, és nem feltétlenül csak a saját szakterületükben tudnak gondolkodni. Fontos, hogy mindenki értse az internetes alkalmazásokban rejlő lehetőségeket is.

A találkozót érdemes a cél meghatározásával kezdeni: minél több jó ötletet generálni, és ezeket a találkozó alatt egy hosszú listára egymás után felírni. A listán egyaránt helye van a legtökéletesebb és a legvadabb ötletnek is. Először az összes ötletet fel kell írni anélkül, hogy véleményt mondanánk róla. Erre ráérünk akkor is, amikor véget ért a találkozó.

Érdemes moderátort választani, aki levezeti a találkozót. Fontos, hogy a moderátor bevezesse a beszélgetést, írjon le minden ötletet, és inkább a többiek gondolatmenetét ösztönözze, mint a saját véleményét mondja el. A moderátor bevezetése után lehet kezdeni ötleteket feldobásával (egy érdekes fogyasztói kör, szolgáltatási koncepció, piac megnevezésével), és hagyni a beszélgetést elmenni akár a legmerészebb irányba is. Közbelépni a moderátornak akkor érdemes, amikor a beszélgetés elveszti lendületét, megragad egy témánál, nem hoz eredményeket, vagy a csapattagok kommunikációja nem megfelelő. Érdemes az újabb ötletek generálása mellett belemenni egy-egy ötlet részleteibe is.

A találkozó előtt érdemes valamennyi résztvevő félnek önmagában végiggondolnia, hogy mire jó az Internet, vagy mely iparágak strukturális elemzésével lehet érdekes ötleteket találni. Szintén sokat segíthet, ha valaki több létező ötletet néz meg, és elgondolkozik, mennyire használható ez a saját esetükben.

A találkozó végeredménye egy olyan lista, amelyen sok vállalkozási ötlet van, és amelyekből ki lehet választani több sikeres vállalkozási ötletet. Érdemes beszélni a rendező elvekről is, amelyek alapján lehet majd szelektálni.

Pár kérdés, amit érdemes végiggondolni elemzésünk során:• Hogyan áramlik jelenleg az információ a vállalaton vagy az iparágon belül?

• Mennyire hatékony vagy nem hatékony ez a rendszer?

• Mi nem hatékony benne?

• Képes az Internet ezen információt hatékonyabban kezelni?

• Képes-e valaki az Internetre terelni ezen információáramlást?

• Mi változik ekkor az információáramlás jelenlegi állapotához képest?

• Vannak-e alternatív kommunikációs módszerek?

• Csatlakozik-e jelenleg valamilyen egyéb üzleti tranzakció (például termék szállítása, fizetés, faxolás) az információ-áramláshoz?

• Ezeket el lehet-e választani az információ áramoltatásától, vagy szükséges az információval együtt csomagolni?

• Mennyire fontosak az adott iparág versenyhelyzetében azok a tényezők, amelyekben az Internet előnyöket rejt?

• Ha fontosak, a mi üzleti modellünk hatékonyabban kezeli-e ezeket a tényezőket?

Mik az Internet előnyei?

Ötleteidhez segítséget nyújthat az is, ha végiggondolod: milyen területeken versenyképes az Internetre alapuló technika.

Ehhez indulj ki az Internet tulajdonságaiból. Több olyan előnyös tulajdonsága is van az Internetnek, amellyel nem tud versenyezni a legtöbb hagyományos vállalat. Így komoly versenyelőnyre tudnak szert tenni a hagyományos iparági résztvevőkkel szemben azok, akik ki tudják használni az Internetes alkalmazások ezen tulajdonságait. Az Internet ilyen tulajdonságai többek között a következők:

Hatékony információkezelés: az Internetre alapuló számítógépes rendszerek elképesztő hatékonysággal kezelnek sokféle információt. Mivel sok iparágban az információ meglepően fontos eleme a vállalatok hozzáadott értékének, az Internet itt fontos hatékonyságjavulást hozhat. Például: az USA egészségügyi rendszerének teljes nemzetgazdasági költségének egyharmada az információk feldolgozásából ered.

Azonnali/késleltetett kapcsolat: lehetőség van azonnali kapcsolatfelvételre vagy tranzakcióra az Internet felhasználói között, de szükség esetén ez a kapcsolatfelvétel időben el is tolható.

Mindig elérhető: a nap 24 órájában, az év 365 napján elérhető.

Nagy felhasználói volumen: az Internet képes egyszerre igen sok ügyfelet is kezelni, és nagyobb fogyasztói kört elérni, mint a hagyományos megoldások. A forgalom hirtelen megugrása sem jelent akkora problémát, mint a hagyományos vállalatoknál.

Alacsony költségek: az Internetre alapuló technikai megoldások fajlagosan olcsóbbak lehetnek, mint a hagyományos megoldások.

Még alacsonyabb marginális költségek: mihelyt megvannak az alapberuházások, az Internetes rendszerek rendkívül olcsón bővíthetőek a forgalom emelkedése esetén.

Gazdag információtartalom: valamennyi ügyfél tökéletes, személyes és teljes kiszolgálást képes kapni, mivel a szolgáltatás információtartalma végtelenül sok lehet. Míg a hagyományos vállalatok vagy kevés ügyféllel foglalkoznak alaposan, vagy sokkal felületesen, az Internetes megoldások sok ügyfelet képesek alaposan kezelni.

Nemzetköziség: az Internet nem ismer határokat, csak fogyasztói csoportokat. Így szolgáltatásunkhoz külföldi fogyasztókat is nyugodtan megcélozhatunk.

Új iparágak teremtése: az Internetes felhasználók másképp viselkednek, mint a valós világban, és ezzel korábban nem létező fogyasztói igények merülnek fel. Ezek kielégítése önmagában sok lehetőséget rejt önmagában.

Alternatív iparági struktúrák: Az internetes megoldások nem feltétlenül kell, hogy a hagyományos iparági struktúrákat kövessék. Gyakran lehetséges például kihagyni hagyományos közvetítőket, vagy Internetre alapuló közvetítővé válni a végfelhasználók és a termelők között.

Ötlet-transzferNem szégyen a külföldön vagy más alkalmazási területen már bevált ötletek adaptálása sem saját vállalkozási ötletünkre.

Az Interneten rengeteg információ áll rendelkezésre sikeres vállalkozási modellekről, közöttük a következőek:

Statisztikák:

milyen típusú weboldalak milyen látogatottságot értek el? (Morgan Stanley elemzések, HungarianTop1000)

Üzleti modellek: milyen típusú vállalkozások sikeresek és mit csinálnak pontosan? (A Tornado-Insider.com radarja, tőzsdei elemzések)

Vállalkozási ötletek: milyen vállalkozási ötletekkel foglalkoznak a potenciális vállalkozók? (baráti beszélgetések, Vállalkozási Ötletek email fórum, First Tuesday mailing list, online chatek és fórumok)

Piaci események: milyen területen van nagy mozgolódás a világban és Magyarországon? (hírlevelek, üzleti tranzakció adatbázisok, internetes sajtó, sajtóközlemények)

Iparágak strukturális elemzése

A vállalkozási ötlet megtalálásának másik lehetséges megközelítése nem az Internetet vizsgálja, hanem a megcélzott iparág struktúráit. Ez a módszer feltételezi azt, hogy valamely területen már elegendő fokú iparági, piac- és fogyasztó-ismeretet szereztünk, ami által meglátjuk a kínálkozó piaci lehetőségeket. Sokan olyan iparágakban találhatnak ötleteket, ahonnan munkatapasztalatuk van. Mások egy rövid ismerkedés után is képesek megérezni új iparágakban rejlő lehetőségeket.

A lehetséges fogyasztói igények pásztázását érdemes annak átgondolásával kezdeni, hogy Ön milyen napi tranzakciókban vesz részt személyesen. Ezek lehetnek üzleti vagy magán tranzakciók is. Egy-egy ilyen tranzakció során lehet, hogy pénzt fizetnek bizonyos szolgáltatásokért vagy javakért, de lehet, hogy nem. Gondoljuk végig, ki mit, miért cselekedett a tranzakció során, és vajon valamennyi igénye kielégítésre került-e.

A legtöbb fogyasztói igény már teljesen ki van elégítve – mondják. Sok fogyasztó érzi mégis úgy, hogy igényei csak valamely szintig vannak kielégítve. Minden fogyasztói igény felbontható ugyanis sok részelemre, amelyek együttes teljesülése csak ritkán szokott bekövetkezni. Ehelyett a vállalatok termékeikkel a részelemek többféle kombinációit szokták kínálni – de sosem a teljesen személyre szabottat. A fogyasztók ekkor szükségszerűen kompromisszumokat kötnek önmagukkal, és valamely igényüket feláldozzák valamely más igényük kielégítése érdekében. Az Internet segítségével gyakran lehetséges valamennyi rész-igény együttes kielégítése, amivel a fogyasztói kompromisszumok mérsékelhetőek vagy kiküszöbölhetőek.

További ötleteket találhat az, aki mer merészebben gondolkozni. Az Internet képes jelenleg még nem létező piacokat is teremteni. Ennek kulcsa a kielégítetlen fogyasztói szükséglet megtalálása és arra egy radikálisan új termék tervezése.

Az így kapott ötleteket fontos megvizsgálni a gyakorlati kivitelezhetőség, és a hosszabb távon fenntartható előny szempontjából. Fontos például az, hogy az iparágban ne legyenek velünk üzleti kapcsolatban álló domináns vevők vagy szállítók. Ezek a vállalatok képesek ugyanis sikerünk esetén, kihasználva jobb piaci pozíciójukat, versenyképes konkurens szolgáltatás indítására.

Hogyan találjunk vállalkozási ötletet? 2A siker mindig a részletekben rejlik…

Az ötlet részleteinek kidolgozása legalább annyira fontos, mint maga az ötlet megtalálása. Az önálló munka mellett javasolt további emberek bevonása a munkába. Minél több különböző háttérrel rendelkező emberrel beszél, annál több érdekes szempontot fog hallani. Különösen fontos nemcsak a hasonló internetes vállalkozókkal való eszmecsere, hanem az adott iparágat és fogyasztói kört jól ismerő szakértők megkérdezése is.

A megtalált ötlet tesztelésekor szükséges megfontolni a következőket:

• Szelektáljon az ötletek között, a hosszú távú üzleti potenciál, a gyakorlati kivitelezhetőség, a tőke- és időszükséglet és egyéb kritériumok alapján.

• Tesztelje minél több emberrel ötlete piaci fogadtatását és gyűjtse az ötleteket az ötlet továbbfejlesztési lehetőségeivel kapcsolatban.

• Játsszon el az ötletekkel, hogy milyen más formában lehetséges választ adni ugyanarra a fogyasztói igényre. Ne ragadjon le feltétlenül az első változatnál.

• Keresse a kapcsolatot az adott iparágat jól ismerő szakértőkkel, és végezzen piackutatást, hogy helytállóak-e feltételezései a piaccal kapcsolatban.

• Kezdje el írni az üzleti tervet, mely során még sok, fel nem merült részletet kell végiggondolnia.

Sorozatunk következő részében az üzleti terv készítésével fogunk foglalkozni. Az üzleti terv megírása >>

A témáról bővebben a http://www.hungary-startup.com oldalain is olvashat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik