Belföld

Közvélemény-kutatás az interneten

Kikérdeznek minket lépten-nyomon: az utcán, az újságokban, levélben és még az interneten is. Meglehet azonban, hogy nem a véleményünk fontos, csupán jó üzleti fogásról van szó.

E-szavazólapok

Újabban egyre több weboldal kezd kizárólagosan online voksolással foglalkozni, mivel az oldalon elhelyezett reklámokért pontosan aszerint lehet pénzt kérni, hogy hányan szavaztak, mert annyian biztosan látták a hirdetéseket. A begyűjtött adatok feldolgozás előtt vagy után esetleg könnyedén továbbadhatók nagyobb médiumoknak, ezek szívesen fizetnek értük további összegeket. Hátrány viszont, hogy a netes kapcsolat önmagában erősen korlátozza a megkérdezhető személyek körét, így ezek a felmérések nem nevezhetők reprezentatívnak.

Hat és félszázAz www.e-voks.hu felmérése alapján 657 szavazó közül csak 18% (117) véli úgy, hogy a liberálisok új elnöke decemberben Fodor Gábor lesz, 82% (533) viszont biztosra veszi Demszky Gábor győzelmét. A válaszadók 65%-a (423) szerint Demszky országos politikai szerepvállalása javítja az SZDSZ megítélését, míg 23%-uk szerint rontja. A voksolók 12%-a (78) szerint Demszky személye egyáltalán nem befolyásolja az SZDSZ-ről alkotott képet.

Miről is van szó?

Szavazni mindenről lehet, ráadásul sokféle módon! A végeredmény minden esetben garantált, mivel a legtöbben szeretnek rácsodálkozni különleges és meghökkentő adatokra, de érdeklődnek a megszokottabb felmérések eredményei iránt is. Már megszokhattuk, hogy termékek vásárlásakor vagy hirdetésekhez kapcsolva mindig találunk valamit, ami rákérdez véleményünkre vagy bármire, ami velünk kapcsolatos. A közvélemény-kutatások olyannyira a hétköznapi élet részévé váltak, hogy lassan már fel sem tűnnek, akárcsak a reklámblokkok a tévében. Viszont az internetes szavaztatás még új erőket szabadíthat fel ezen a téren is.

Minden út Rómába vezet

A felméréseket készítő vagy készíttető cégek, szervezetek közül egyesek nyíltan vállalják üzleti céljaikat kutatásaik hátterében, mások viszont próbálják ezt a tényt diszkréten kezelni, és érdekességként tálalják kimutatásaikat. Valójában a közvélemény-kutatás jól jövedelmező vállalkozás; szinte mindenki valamilyen előnyre számítva használja fel. Sok médium alkalmazza azért, mert hatékony eszköz, kiválóan alkalmas népszerűsítésre.

A legtöbb kereskedelmi weboldalon már mindig található valamiféle kérdőív, mivel az internet felettébb alkalmas a szavaztatásra. Az emberek szeretnek véleményt mondani, ha a kérdést jól teszik fel nekik és a szavazás nem kerül pénzükbe.

Ha kíváncsivote

survey

e-voks

A példa kedvéért érdemes ellátogatni néhány szavazóoldalra, hogy nyilvánvalóvá váljék számunkra a szakterület sokszínűsége. Az ember többféleképpen válaszolhat: igen, nem, talán és esetleg, s kérdezhetik az amerikai elnökválasztásoktól kezdve a magyar hírműsorok legnagyobb sztárjaiig bármiről és bárkiről.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik