Belföld

Marad a káosz a buszközlekedésben

Honlapján ad tájékoztatást a fővárosi tömegközlekedési vállalat arra vonatkozóan, hogy milyen „késésekkel” kell szembenéznie a buszra várakozóknak. Mindeközben a buszosok készülnek a sztrájkra és továbbra is csak lassan veszik át a járműveiket.

A hétfői napon legalább 130 kevesebb jármű kezdete meg a műszakot, emiatt pedig hatalmas tömegek vártak a megállókban. A magyarázat hivatalosan az úgynevezett kocsikiadás lassulása volt. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) közlése szerint hétfő reggel egyes garázsokból a buszok fele sem állt forgalomba, számos vonalon (27, 112, 136E, 203, 233E, 272) el sem indult reggel a közlekedés vagy a 7-8 perc helyett több mint egy órát kellett várni a járatokra.A BKV és a szakszervezetek december 22-én jelentették be: nem tudtak megállapodni az év végén lejáró kollektív szerződés szövegéről, ezért 2010. január 1-jétől a BKV a munka törvénykönyve szerint működik. Emiatt a szakszervezeti vezetők szerint olyan változás áll be a BKV-nál, amit már az utasok is érezni fognak: borulhat a teljes menetrend is.

Csak lassan, lassan

A bkvfigyelo.blog.hu egy régebbi bejegyzésében olvasható egy olyan, a közlekedési cég szakszervezetei által jegyzett kiadvány, amelyben bátorítják a sofőröket a szabályokhoz való “szigorú” ragaszkodáshoz.

A céggel szembeni dolgozói elégedetlenségről beszélt hétfőn délután Nemes Gábor a sztrájkbizottság szóvivője is: mint az MTI-nek fogalmazott, megszűnt a lojalitás a BKV dolgozóiban a cég iránt, ezért hétfő reggel több száz busz nem ment ki a garázsból.

A menetrendtől eltérően közlekedő járatok (bkv.hu)

A menetrendtől eltérően közlekedő járatok (bkv.hu)

Az alkalmazottak kollektív szerződés hiányában a munka törvénykönyve (mt) szerint dolgoztak, és annak minden egyes pontjához, előírásához szigorúan ragaszkodtak – mondta Nemes Gábor, hozzátéve: a dolgozók ezzel azt demonstrálták, hogyan működik a BKV az mt szerint. Kifejtette: szigorú előírások vonatkoznak arra, hogy egy buszt hogyan és milyen feltételekkel lehet forgalomba adni. Ha a 65 pontos lista áttekintésekor valamilyen problémát találtak, akkor – annak ellenére, hogy a sofőrök időben jelentkeztek és igényeltek buszt a diszpécsernél – a járműveket nem engedték forgalomba, hanem átvizsgálásra küldték azokat.

Nincs megegyezés

A munkaadói és vállalói oldal közötti hétfői tárgyaláson ugyanakkor nem született megállapodás a BKV vezetősége és a szakszervezetek között a kollektív szerződésről (ksz), illetve a január 12-étől esedékes, határozatlan idejű sztrájk esetén nyújtandó elégséges szolgáltatás mértékéről.

Bár a BKV tett egy ajánlatot, amelyre válaszul a szakszervezetek is tettek egy kompromisszumos javaslatot, mégpedig hajlandók elfogadni a korábbi havi 6000 forintos hideg étkezési utalvány helyett a menedzsment által ajánlott 8000 forintos meleg étkezési utalványt abban az esetben, ha pluszban megkapják az év végi 45 ezer forintos – korábban „pulykapénznek” nevezett – juttatást, és annak elköltési módjáról a munkavállaló dönthet, ugyanakkor visszautasították az önkéntes nyugdíj- illetve egészségpénztári hozzájárulás mértékének 1 százalékra történő csökkentését. Ennek a pontnak a megváltoztatását azonban a menedzsment az idei üzleti terve és anyagi lehetőségeire hivatkozva nem tudta vállalni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik