Gazdaság

8 milliárd a repülés biztonságáért

Tartalékközpontot épít a magyar légiforgalmi irányítás. A nyolcmilliárdos beruházás jelentős részét valószínűleg csak képzésekre fogják használni, így valószínűbbnek tűnik, hogy a cégvezetés előrelátása miatt vágtak bele az építkezésbe.

Tartalék légiforgalmi irányító központ építését határozta el az állami tulajdonban lévő HungaroControl Zrt. a ferihegyi reptér tőszomszédságában. Az ANS III névre keresztelt épület körülbelül nyolcmilliárd forintba fog kerülni, és az irányítás mellett képzési feladatokra lesz alkalmas.

Irányítani azonban valószínűleg sosem fognak benne, a jelenlegi ANS I és ANS II ugyanis többszörösen biztosított rendszer, így aligha képzelhető el, hogy valaha is szükség lesz a kistestvérre, mely a tervek szerint a jelenlegi forgalom 75 százalékát lesz képes kezelni.

Régiós elsőségre törnek

Maga az épület körülbelül 4 milliárd forintba fog kerülni, és nagyjából ugyanennyit költenek az értékes technika beszerzésére. A ház terveit a Zsuffa és Kalmár építésziroda készítette, őket 22 pályázó közül választotta ki a cég.

Közlésük szerint az épület „nélkülözhetetlen feltétele” a műszaki színvonal emelésének, amely „az irányítókkal szembeni egyre nagyobb szakmai követelményeit jelentik”.

Ehhez hasonló beruházás Közép-Európában még nem történt. Lapunk információi szerint a beruházás elsődleges szerepe az lehet, hogy a cég elsőként jusson el erre a fejlettségi szintre, mivel a légiforgalmi irányítás (és nem légi irányítás: a szakemberek szerint ők ugyanis nem a levegőt, hanem a légiforgalamat irányítják) területén egyre nagyobb a nemzetközi verseny.

Előremenekülés

A légiforgalmi irányítás a magyar állami feladatok közül az egyik legkomolyabb fejőstehén: nincs konkurenciája, és árai egy szinten állnak a világ legnagyobb gazdasági hatalmú országaiéval.

Hosszú távon egyre valószínűbb, hogy megerősödnek a térségben működő versenytársak. A nagyarányú fejlesztésekkel azonban létrejöhet egy olyan cég, amely a korábbi állami monopóliumból a régió meghatározó gazdasági ereje lehet. Ilyenre több magyar példa is van, ilyen a MOL és az OTP is.

Ha a HungaroControlnál sikerül egy hozzájuk hasonló növekedési pályára állítani a céget, akkor elképzelhető, hogy a HungaroControl nemcsak Magyarországon, de az egész régióban az egyik legfejlettebb és legjobban jövedelmező szolgálattá válik.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik