Nem egészen egy nappal a Nemzetközi Űrállomásról való lecsatlakozás után érte el a földfelszínt a Kapu Tiborékat szállító Crew Dragon kapszula. A magyar űrhajós immár földi levegőt szív, a hazatéréssel lezárult a történelmi űrrepülés.
Magyar idő szerint július 15-én landolt az Ax-4 misszió legénysége Dél-Kalifornia partjainál.
A Kapu Tiborékat szállító Crew Dragon űrhajó útja sima volt, 11:32-kor szállt le.
A SpaceX hamar begyűjtötte a kapszulát, és nagyjából egy órával a hazatérés után Kapu Tibor is elhagyhatta az űrhajót. Az Ax-4 űrrepülési szakasza ezzel véget ért, a küldetés során gyűjtött adatok elemzése és kiértékelése azonban csak most kezdődik.
A landolás folyamatát élőben közvetítettük, hírfolyamunkban a fontos lépések mellett fotókat, videókat és háttérinfókat is bemutattunk.
A landolás komplex, többlépcsős folyamat, amelynek részeként a földi irányítás és a Crew Dragon űrhajó között egy időre megszakad majd a kapcsolat.
Az ilyenkor szokásosnak tekinthető jelvesztés előreláthatóan nagyjából hét percig fog tartani.
Ezt követően, még a stabilitást segítő kisebb ernyők kinyílása előtt Kapu Tiborék ismét folytathatják a kommunikációt, majd a kapszula néhány percen belül leszállhat a Csendes-óceánban.
Ugyan Cserényi Gyula, az Ax-4 űrmisszió tartalékosa – egyelőre – nem jutott el a világűrbe, teljes értékű űrhajósnak minősül, hiszen teljesített minden szükséges kiképzést, tartalékosként pedig készen állt, hogy bármelyik pillanatban átvegye Kapu Tibor, vagy a küldetés másik kutatóűrhajósának, a lengyel Sławosz Uznański-Wiśniewski helyét. Vagyis tulajdonképpen alakulhatott volna akár úgy is, hogy egyszerre két magyar jut ki az űrbe az Ax-4 keretein belül.
Végül azonban nem így történt, így Cserényi a Földről támogatta a küldetést. Hogy mi volt a feladata, arról alábbi cikkünkben írtunk:
Kapu Tibor mögött hosszú út áll: a gépészmérnök végzettségű szakember 2022 januárjában, az utolsó órákban jelentkezett a HUNOR programba, amelyre vele együtt közel 250 ember pályázott. Ezután a hazai kiválasztási folyamat következett, majd négy jelölt maradt, a felkészülés során a 24.hu is beszélgetett a csapattal.
2024 májusára kiderült: tartalékosával, Cserényi Gyulával kezdhetik meg az amerikai kiképzést. Kapu Tibor eredetileg 2024 októberében indult volna el a Nemzetközi Űrállomásra, ám egyre halasztották a felbocsátást, volt, hogy egyik napróla másikra.
Végül június 25-én indulhatott el az ISS-hez kollégáival, a csatlakozás pedig másnap sikeresen meg is történt. Az Ax-4 legénysége közel három hetet töltött el a fedélzeten, majd július 14-én elindult haza – a landolás július 15-én, délelőttre várható.
Galériákban Kapu Tibor lenyűgöző, a felkészítéstől az űrből való hazaindulásig tartó útjának emlékezetes pillanatait gyűjtöttük össze.
A Crew Dragon magyar idő szerint július 14-én 13:16-kor sikeresen lecsatlakozott a Nemzetközi Űrállomásról (ISS), melyet követően első lépésként indulási hajtóműgyújtásokat (departure burn) végzett, amellyel eltávolodtak az ISS-től és egyre közelebb kerültek a Földhöz.
A magyar idő szerint 10:30-kor kezdődő Axiom Space élő közvetítés első fontos lépése a fékgyújtás (deorbit burn), amelynek köszönhetően jóval közelebb kerül a Crew Dragon bolygónk légköréhez. Ezután, már viszonylag közel a Földhöz kerül sor a harmadik lépésre, a szétválásra (trunk detach), amely során egy fékgyújtás segítségével belépnek a légtérbe, majd megkezdődik a visszatérés (re-entry).
Végül ötödik lépésként kiengedik az ejtőernyőket. Az Ax-4 legénysége ezt követően Kalifornia partjainak közelében éri vizet, ahonnan a kiemelés után a SpaceX hajója kapja fel őket, és sor kerül az első egészségügyi vizsgálatokra. A hajó egy repülőegységet is szállít, így egy helikopter juttatja majd el a legénységet Houston, Texasba.
Az Ax-4 küldetés Grace névre keresztelt Crew Dragon űrhajója július 14-én indult vissza a Földre a Nemzetközi Űrállomásról. A jármű fedélzetére aznap – magyar idő szerint – délelőtt 10:45 körül lépett a misszió négyfős legénysége, köztük Kapu Tibor is.
Miután felöltötték űrruháikat és helyet foglaltak üléseikben, nagyjából 11:15-kor lezárták az űrhajó ajtaját, valamint az ISS zsilipkapuit is, előkészülve az indulásra. Pontosan 13:15-kor a járművet leválasztották az állomás Harmony moduljáról. A folyamat a nyomászáró elemek lezárásával kezdődött, majd az energiaellátást és információs kapcsolatot is elvágták. Végül elengedett a Crew Dragont az ISS-hez rögzítő 12 kampó és horog is, így a jármű pár centiméterrel eltávolodott az állomástól. Ezután beindultak az űrhajó fúvókái, amelyek először 40–50, majd 400–500 méteres biztonsági távolságra repítették a járművet az ISS-től.
Mindezt sajnos nem láthattuk, a műholdas kapcsolat az űrállomás és földi központ között ugyanis éppen ekkor szakadt meg, így nem tudtak élőképet közvetíteni a történésekről. Mire a kapcsolat helyreállt, Kapu Tiborék már messze lebegtek, a világűr sötét ürességében.
Nem sokkal 13:30 után a Grace elhagyta a Nemzetközi Űrállomás körüli, 4 x 2 x 2 kilométeres, képzeletbeli biztonsági mezőt, és megkezdhette mintegy 22 és fél órás útját a Föld felé. Ezzel a jármű irányítása átkerült a NASA-tól a SpaceX-hez, Kapu Tiborék pedig elkezdtek közeledni bolygónk felé. Az űrkapszula a közegbeli hangsebesség 25-szörösével tér majd vissza a légkörbe, és július 15-én, 11:30 körül landol Kalifornia partjainál.
Az Ax-4-en a magyar Kapu Tibor missziós szakértő mellett
Peggy Whitson amerikai parancsnok;
Subhansu Sukla indiai pilóta;
valamint Sławosz Uznański-Wiśniewski lengyel missziós szakértő is részt vesz.
Magyarország, Lengyelország és India szempontjából történelmi küldetésről van szó: ezek az országok 40 év után küldhettek ismét hivatásos űrhajóst a világűrbe, ezzel együtt első alkalommal képviseltethették magukat a Nemzetközi Űrállomáson.
Kapu Tibor Farkas Bertalan és Charles Simonyi (Simonyi Károly) után a harmadik magyar, aki megfordult az űrben.
Legújabb űrhajósunk több mint 20 napot töltött el odafent, a rekorderünk így még mindig Charles Simonyi, aki két útja során összesen 26 napot és 14 órát volt az űrben.
A misszió további érdekessége, hogy az Axiom Space vállalat eddigi egyetlen küldetésén sem hajtottak végre annyi tudományos-technológiai projektet, mint az Ax-4-en. A küldetés kísérleteinek mintegy felé magyar fejlesztésű vizsgálat.