Ötször látták felrobbanni ugyanazt a csillagot

Science Photo Library / MEHAU KULYK / Getty Images

Ötször nézték végig ugyanazon csillag felrobbanását a csillagászok a Hubble űrtávcső segítségével, ez magyarázatot adhat az univerzum egyik legnagyobb rejtélyére is – írja a Live Science. A jelenséget világegyetemünk tágulása okozza, mivel az égitestek folyamatosan távolodnak tőlünk, lehetséges, hogy ugyanazt az eseményt eltérő időkben többször is lássuk megtörténni a Földről.

Már nagyjából száz éve ismert tény az, hogy az univerzum folyamatosan tágul, azonban senki sem tudja, hogy milyen gyorsan, ez az ismétlődő szupernóva viszont választ adhat erre.

A robbanást a szakértők 2014-ben figyelték meg először, ugyanebben az évben még négyszer látták, és sikeresen megjósolták 2015-ös, ötödik felbukkanását is. Hosszas munka után a szupernóvát vizsgáló kutatók idén májusban publikálták új tanulmányukat, amelyben kiszámolták, hogy a világegyetem feltehetőleg 66 kilométer per óra per megaparszek sebességgel tágulhat.

Ez az eredmény azonban még nem jelenti azt, hogy megoldották a rejtélyt, ehhez sokkal több hasonló ismétlődő eseményt kéne megvizsgálniuk.