Fekete lyukakból származhat a titokzatos sötét energia

Amikor az 1990-es évek végén a csillagászok felfedezték, hogy univerzumunk gyorsulva tágul, többen arra a feltételezésre jutottak, hogy valamilyen erőnek a gravitációt felülmúlva távolítania kell az objektumokat. Egyes szakértők ekkor vetették fel a sötét energia, egy titokzatos, egyelőre megmagyarázatlan antigravitációs hatású energia létezését.

Egy friss tanulmány alapján a kutatók végre megtalálhatták az erő forrását – írja a Space.com.

A szerzők úgy gondolják, hogy a sötét energia fekete lyukakból származik, pontosabban azokban van.

Az ilyen objektumok két módon képesek gyarapodni: gáz elnyelésével, illetve más fekete lyukakkal való összeolvadással.

A fekete lyukak hosszú távú, 9 milliárd évet felölelő evolúcióját vizsgálva azonban a szakértők megállapították, hogy egyes ősi objektumok nagyobbak annál, mint ami az ismert növekedési módjaikból következik. Az eltérésre magyarázatot adhat egy harmadik gyarapodási lehetőség, a sötét energia.

MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images

„Amennyiben az elmélet igaz, úgy forradalmasítja az egész kozmológiát, mert végre van válaszunk a sötét energia eredetére, amely több mint 20 éve zavarba ejti a kozmológusokat és az elméleti fizikusokat” – mondta Dr. Chris Pearson, az Egyesült Királyságban működő STFC RAL Space munkatársa és a csapat tagja. A kutatók úgy vélik, hogy az energia a normál anyag összenyomódásával keletkezik.

Nem ez az első alkalom, amikor felmerült, hogy a sötét energia forrásai a fekete lyukak, de most először sikerült megfigyelésekkel is alátámasztani a hipotézist. Duncan Farrah, a Hawaii Egyetem csillagásza és a tanulmány társszerzője szerint két dolgot állítanak egyszerre. Az egyik az, hogy hosszú időskálán nem működik a fekete lyukak tipikus növekedési modellje, a másik pedig az, hogy asztrofizikai forrást javasolnak a sötét energia számára.