Tudomány az élet nagy kérdései

Milyen alakú az univerzum?

Bár az univerzum felfoghatatlan mérete miatt alaktalannak tűnhet, valójában van formája – írja a Live Science. A fizikusok szerint a világegyetem lapos, erre pedig bizonytékaik is vannak: az ősrobbanásból megmaradt fény, az univerzum tágulása és az, ahogy bizonyos szögekből kinéz, mind ezt az állítást igazolják.

Ray Massey / Getty Images

David Spergel, a Princeton Egyetem elméleti asztrofizikusa évtizedek óta tanulmányozza az univerzum alakját. Egyik tanulmányában a kozmikus mikrohullámú háttérsugárzás rendelleneségeit elemezte, amelyeket a NASA Wilkinson mikrohullámú anizotrópia szondája (WMAP) figyelt meg. Az adatok alapján arra a következtetésre jutott, hogy a világegyetem lapos és örökké tágul.

Az univerzum gyors tágulása, amelyet a Hubble–Lemaître-törvény ír le, szintén megerősíti a kutató elméletét. Továbbá, ha világegyetemünk nem lenne lapos, hanem volna görbülete, akkor a tágulásával egyre inkább egy gömb alakját venné fel. Ebben az esetben idővel saját magába roskadna a gravitációja miatt – ez a Nagy Reccs elmélete.