Sokáig fennmaradhatott az élet a Mars mélyén

Egy új tanulmány alapján egyes baktériumok évmilliókig fennmaradhatnak a hideg és száraz környezetben, miközben extrém sugárzás éri őket – írja az IFLScience. Az eredmények az idegen élet keresése miatt is fontosak.

Elképzelhető, hogy a Mars mélyén nagyon sokáig kitarthattak az ellenálló mikrobák.

A vörös bolygó a távoli múltban egészen barátságos hely volt, még vízóceánok is lehettek rajta. Mára azonban drámaian megváltozott: légköre igen ritka, éghajlata száraz és hideg, ráadásul nincs mágneses mezeje, ezért a felszínt folyamatosan éri az életre káros UV-sugárzás. Egy ilyen világ a legtöbb létformának már rövid távon is lakhatatlan.

Ismertek ugyanakkor a Földről olyan organizmusok, amelyek a szélsőséges környezetet is elviselik. Ezek közé tartozik a Deinococcus radiodurans, amelyet 1956-ban fedeztek fel. Ez a faj az ismert élőlények közül a leginkább ellenálló a sugárzással szemben.

MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY / Getty Images

A kutatók a közelmúltban gamma-sugárzásnak és protonoknak tették ki a baktériumot, hogy felmérjék tűrőképességét. Az adatok azt mutatták, hogy a marsi körülmények között a D. radiodurans 140 ezer gray-nyi sugárzást is kibír, ez 28 ezerszer magasabb érték annál, mint ami egy átlagos embert megölne.

A faj a Mars felszínén néhány óra alatt így is elpusztulna, 10 centiméteres mélységben viszont már 1,5 millió éven át fennmaradhatna. Sőt, 10 méterrel a talaj alatt a becslések alapján akár 280 millió évig is élhetne.

A bolygóról a víz 2-2,5 milliárd éve tűnhetett el. Michael Daly, a Uniformed Services University of the Health Sciences (USU) munkatársa és a csapat tagja szerint az organizmus ennyi időt nem vészelhetett volna át szunnyadó állapotban, a gyakori meteoritbecsapódások ugyanakkor kissé változtatnak a képleten. Az ütközések hatására periodikus olvadások és helyi környezeti átalakulások zajlanak, ami hozzájárulhatott az időszakos újbóli szaporodáshoz, terjedéshez.

Amennyiben a baktériumok el is pusztultak, makromolekuláik és vírusaik sokkal tovább fennmaradhattak. Daly szerint eredményeik megerősítik, hogy amennyiben kialakult az élet a Marson, a jövőben megtalálhatják a nyomait.