Vulkánokról árulkodnak a kínai holdjáró Földre visszatért mintái

Christophe Lehenaff / Getty Images

Kutatók elemezték a Csang’e 5 holdjáró által Földre visszahozott mintákat, és megállapították, hogy a leszállóhelyen található bazalt nagyjából kétmilliárd éves – írja az EurekAlert egy sajtóközleményben. A kínai szakértő vezetésével dolgozó nemzetközi csoport rengeteg új információt tudott meg a mintákból.

2020. december 1-jén, magyar idő szerint délután 16:11-kor (pekingi időben 23:11-kor), a Kínai Űrügynökség (CNSA) jelentése szerint a terveknek megfelelően leszállt a Holdon a Csang’e 5. A leszállás helyszíne a Mons Rümker vulkáni komplexumának környéke volt az Oceanus Procellarumban. A Földre innen visszahozott minták elemzése során kiderült, hogy ez a terület, és így valószínűleg az égitest egésze, sokkal tovább volt vulkanikus, mint eddig gondoltuk.

A pontos időmeghatározás abban is segíthet, hogy precízebb legyen tőle az a kráterszámolási módszer, amivel az égitestek felszínét szokták datálni.

A Science tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a környéken kellett egy olyan hőforrásnak lennie, ami fűtötte a vulkanikus aktivitást. Nem találtnak bizonyítékot arra, hogy a Hold köpenyében magas koncentrációban voltak jelen hőtermelő radioaktív elemek, amelyeknek korábban a lávafolyásokat tulajdonították, ezért a szakértők szerint alternatív magyarázatokra van szükség.