Tudomány bbc history

Rengeteget fizettek a szemétért a padlón

Leemage via AFP
Leemage via AFP

A Vatikáni Múzeumok világi gyűjteményének ékessége egy jókora darabban szinte teljes épségben megmaradt mozaikpadló, amely egykoron a római Aventinus dombon álló, valamikor az Kr. e. II. században épült villa étkezőjét díszítette. A gyönyörűen megmunkált, nagy műgonddal összeállított mozaik pedig nem mást ábrázol, mint a földre szétdobált ételmaradékokat: csontokat, kagylók, rákok és csigák maradványait, gyümölcsöket, miegymást.

A felsöpretlen szoba

Miért akarta volna valaki, hogy a padlója azt a benyomást keltse, mintha egy túlságosan jól sikerült összejövetel után még nem lett volna idő feltakarítani a romokat? Nos, az Aventinus dombi villa egykori tulajdonosa nem volt ezzel egyedül, olyannyira, hogy az ilyen mozaikoknak külön neve is van, az asaratos oikos, azaz a „felsöpretlen szoba” néven ismeretesek. Az elnevezés görög, és elsőként a görögök készítettek ilyen padlóborításokat, de mára csak ezek római másolatai, illetve az erre a mintára készült római padlókból maradtak ránk kisebb-nagyobb darabok.

Visszatérve az eredeti kérdésre, ha valaki járatos a római étkezési szokásokban, és jobban megnézi a földön található maradványokat, arra lehet figyelmes, hogy ez a szemét nem akármilyen szemét, hanem a római kor legdrágább élelmiszereiből készült válogatás: frissen a tengerről hozott rákok és kagylók, tüskés bíborcsiga (utóbbi festékanyagának felhasználásával a csak előkelők által viselt bíborszínű ruhadarabok készültek), Ázsiából importált faeper, Indiából érkező gyömbér, valamint a Közel-Keletről szállított füge maradványai találhatók a mozaikon.

Ha mindezek egy valódi lakoma valódi maradványai lettek volna, az még egy igencsak jómódú római előkelőnek is jócskán megterhelő kiadást jelentett volna.

Tiltott fényűzés

Sőt, valószínűleg még törvénybe is ütközött volna, ugyanis a Kr. e. 182-ben elfogadott Lex Orchia törvény számos, igazi ínyencségnek számító cikk fogyasztását megtiltotta, illetve felső határt szabott az egy lakomára meghívható vendégek számának, valamint a felszolgált ételek árának is.

Persze a törvényt a korabeli források szerint is sokszor megsértették, és a későbbi, fényűzést korlátozó előírások is nyilván erre a sorsra jutottak, ám azt soha nem tiltották, hogy a házigazda a padló mozaikján mutassa be, neki még egy ilyen lakoma sem lenne drága, ha kedves vendégeiről van szó.

Egy másik értelmezés szerint az ilyen mozaikok pontosan a világi hívságok mulandóságát igyekeztek bemutatni, és még a legkellemesebb pillanatokban is arra figyelmeztették a felettük eszegető-iszogató embereket, hogy amint a csodálatos ételkölteményekből szemét lesz, úgy a halandó emberekből is csak csontok, por és hamu válik előbb-utóbb.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik