Vadászat közben érte a halál az ősi tintahalat

Christian Klug, a Zürichi Egyetem paleontológusa és kollégái új tanulmányukban egy egészen különleges kövületet mutatnak be – írja a Phys.org.

A fosszíliában egy ősi rák és az azt fogyasztó tintahal konzerválódott, a tintahalat azonban épp széttépte egy másik ragadozó.

A kutatók már korábban is azonosítottak olyan kövületeket, amelyekben halálukkor interakcióban lévő élőlények találhatóak. Az egyik ilyen gyakori interakció a zsákmányejtés. Az éppen elejtett, megkövesedett prédákat a kutatók pabulitoknak nevezik.

Swiss Journal of Palaeontology (2021). DOI: 10.1186/s13358-021-00225-z

A kívételes leletet egy amatőr fedezte fel egy németországi kőbányában. Az egyik szakértő véletlenül bukkant a magángyűjteményre, és sikerült elintéznie, hogy a Stuttgarti Állami Természettudományi Múzeum megvásárolja a pabulitot. A 180 millió éves fosszília vizsgálata során egy tintahalszerű állat, egy belemnitesz, illetve egy, a Proeryon nembe tartozó rák maradványaira bukkantak. A szakértők a fejlábút elemezve felfedezték, hogy az állat testének felső részét széttépték.

A belemniteszt valószínűleg egy nagyobb ragadozó, feltételezhetően egy cápa ölte meg. A csapat szerint a tintahal egy éppen vedlő rákot fogyasztott, amikor a támadás érte, teteme pedig lemerült az óceán fenekére, ahol megkövesedett.