ESA

Magyar hardverrel és szoftverrel készíti a fotókat az üstökösvadász űrszonda

Az ELKH CSFK Csillagászati Intézete már az ötlet kidolgozásától kezdve közreműködik az ESA Comet Interceptor nevű űrszonda programjában. A 2029-ben startoló küldetés úttörő olyan szempontból, hogy eddig még soha nem indítottak űreszközt a konkrét célpont kijelölése nélkül.

A Comet Interceptor lesz az első olyan szonda, amelynél a start idején még nem tudni, melyik égitestet látogatja majd meg. A cél ugyanis egy olyan üstökös vizsgálata, amely 4,5 milliárd évvel ezelőtti keletkezése óta első alkalommal érkezik a Naprendszer belső vidékeire. Az ilyen objektumokat csak napközelségük előtt 1–2 évvel lehet felfedezni.

A Comet Interceptor ezért a start után az egyik úgynevezett Lagrange-pontban várakozni kezd az űrben, a megfelelő égtest felfedezésére készen. A „találkozásra” az LSST nevű távcső statisztikai becslései alapján rövid időn belül sor kerül.

Mivel az égitest mérete, fényvisszaverő képessége és a találkozó pályaelemei nem ismertek előre, a célpontot megörökítő kamerának sokféle képrögzítési viszonyhoz kell alkalmazkodnia. Ennek kidolgozását és megvalósítását hazai cégek végzik a CSFK tudományos tanácsadása mellett, svéd kameratervezők közreműködésével. A kamera központi elektronikus adatfeldolgozó egységének hardverét a REMRED Kft., míg szoftverét az SGF Kft. készíti. A két magyar céggel kiegészült konzorcium jól demonstrálja, hogy a tudomány és az ipar közötti együttműködéssel nemzetközi színtéren is komoly szerepet vállalhatnak a hazai kutatóműhelyek.