Tudomány koronavírus

Így tapadnak a koronavírusok a veséhez

Bielefeld University/N. Frese

Új megfigyeléseket végeztek tudósok a SARS-CoV-2 vírussal kapcsolatban: most azt tudták megnézni, hogy csimpánzvese sejtfelületére hogyan tapadnak a vírusok – olvasható az IFL Science weboldalán. A kutatóknak hélium-ion mikroszkópia segítségével sikerült olyan felvételeket készíteniük, amire korábban még nem volt példa, és háborítatlanul megfigyelhették mind a vírus, mind pedig a vese sejtjeinek viselkedését is.

Bielefeld University/N. Frese

A koronavírus 100 nanométer széles, ami az optikai mikroszkópok számára már láthatatlan. A járvány első hónapjaiban elektronmikroszkópokat használtak a megfigyelésre, ezzel azonban az a baj, hogy egy vékony aranyréteggel kell bevonni hozzá a sejteket, ami már megváltoztatja egyes tulajdonságaikat. A forradalmian új hélium-ion mikroszkóp hozta el a megváltást a vírusmegfigyelésben:

a koronavírusnál akár négyszázszor kisebb patogéneket is meg lehet vele figyelni,

és mivel semmilyen módon nem kell hozzá befolyásolni a sejteket, mindent a teljes valójában lehet megfigyelni vele.

A Beilstein Journal of Nanotechnology tudományos folyóiratban megjelent tanulmány kifejti, hogy a megfigyelések segíthetnek tanulmányozni, hogyan viselkednek a sejtek azután, hogy a koronavírussal találkoztak.