Megváltozott a Mars mosolygós arca

A Mars déli-sarki régiójánál található a Galle-kráter, amit becenevén csak mosolygós vagy vidám arc kráternek szoktak hívni furcsa felszíni formációi miatt – a világűrből fényképezve tényleg úgy néz ki, mintha egy mosolygós arcot ábrázolna. A Mars Reconosence Orbiter fotóiból most kiderült, hogy a kráter változik, és egyre kevesebb jégtakaró borítja – írja az IFL Science.

A kráter furcsa, mosolygó arcra emlékeztető formája már a NASA Viking-1 szondájának képein is feltűnt. A becsapódási kráter belsejének déli részén kőzetkibúvás látható. A felszín legnagyobb részét a szél alakítja. Délen, a kráterfal belső oldalán – talán valamikori vízfolyásoktól származó – völgyek vannak – írja az Űrvilág.

A 230 km átmérőjű kráter nevét Gottfried Galle (1812-1910) német csillagászról kapta, aki a Neptunusz felfedezésében játszott szerepével került be a tudománytörténetbe.

NASA

A NASA első felvétele 2011-ben készült, a másik pedig 2020-ban – jól láthatók a változások, például az is, hogy az „orr” két kör alakú mélyedés, amelyek az idő múlásával kiszélesedtek. Az ilyen változások követése segít megérteni a tudósoknak a Mars felszínének alakulását, a hosszabb megfigyelések pedig a klímáról is információkat adhatnak.