Gyógyszer nélkül is lehetne pusztítani a rákot

Újfajta módszert dolgoztak ki a daganatos megbetegedések gyógyítására a szingapúri Nanyang Műszaki Egyetem kutatói: olyan trójai lóként viselkedő aminosavat fejlesztettek, ami rákellenes nanorészecskéket csempész be a szervezetbe, és így mindenféle gyógyszer nélkül képes elpusztítani a daganatos sejteket – írja az IFL Science.

A módszer még mindig korai kutatási fázisban van, de petri csészében, sejtkolóniákon már nagyon ígéretes eredményeket mutatott. A trójai faló maga az L-Fenilalanin nevű esszenciális aminosav, amire a rákos sejteknek szükségük van ahhoz, hogy nőni tudjanak. Éppen ezért, ha a kutatók hozzácsatolnak olyan nanorészecskéket, amelyek elpusztítják ezeket a sejteket, a daganatok maguk fogják megkeresni és „megenni” az aminosavat, amiben ott csücsül a számukra káros nanorészecske.

Ez a nanorészecske, a Nano-pPAAM, mindössze 30 nanométeres, és a tanulmány szerint kiváló belső rákellenes és rákszelektív tulajdonságokkal rendelkezik. Ahogy bejut a sejtekbe, aktiválja a reaktív oxigén szabadgyököket, ezzel a rákos sejt megsemmisül úgy, hogy a környező sejteknek semmi bajuk nem lesz.

A kutatást a szakértők a Small című tudományos folyóiratban publikálták.

A petri csészés, sejtkultúrás kutatásokban a nanorészecskék elpusztították a mell-, bőr- és gyomorráksejtek 80 százalékát, ez nagyjából annyi, mint amennyit a legtöbb rákgyógyszer szokott. Ráadásul egeres kísérletekben

60 százalékkal lecsökkentette a tumornövekedést a kontrollcsoportokhoz képest.

A kutatók kiemelték, hogy a gyógyszerkomponens kihagyásával nagyon leegyszerűsödött a korábban egyébként már sokat kutatott folyamat, és rengeteg labilis faktort ki lehet így küszöbölni. Nem kell például a hatóanyagokat valamilyen külső ingerrel külön aktiválni. A következő lépés a Nano-pPAAM további fejlesztése, hogy specializálható legyen a különböző rákfajtákra, ezzel még hatékonyabb legyen a tumorok elpusztításában.

Orbán Viktor: Hétfőtől új világ kezdődik

A kormány lezártnak tekinti a „beszoktatást” a maszkviseléssel kapcsolatban, hétfőtől büntetni kell. A miniszterelnök szerint januárban a krónikus betegeknek és a legveszélyeztetettebb időseknek beadhatják a koronavírus-vakcinát.