Megtalálták a Tejútrendszer leggyorsabb csillagát

A galaxisunk középpontjában egy frissen felfedezett, S4714 nevű csillag kering a Sagittarius A* fekete lyuk körül – most kiderült, hogy ez a leggyorsabb csillaga a Tejútrendszernek, a fénysebesség 8 százalékával halad – írja a Science Alert. Ez másodpercenként 24 ezer kilométert jelent.

Az S4714 csak az egyike azoknak a frissen felfedezett csillagoknak, amelyek a Sagittarius A* körül keringenek. Ezek bizonyítékai egy korábban csak elméletben létező csillagfélének: annak, amely olyan közel kering egy szupermasszív fekete lyukhoz, hogy a benne munkálkodó erők hatnak rá is. Ezek létezését nagyjából 20 évvel ezelőtt írták le, és úgy nevezték el őket, hogy „squeezar”, vagyis nagyon csúnya tükörfordításban nyomárok: az összenyom és a kvazár szavak összeolvadásából.

Évekig úgy gondolták, hogy az S2 nevű csillag kering a legközelebb a fent említett fekete lyukhoz: ez 16 év alatt tette meg egyszer a pályáját, és 18 milliárd kilométernyire közelítette meg a Sagittarius A*-ot. Ez a fénysebesség 3 százalékára gyorsította fel. A Kölni Egyetem kutatói tavaly találtak egy még közelebb keringő csillagot, a S62-t. Ez már csillagászati szempontból szinte súrolja a fekete lyukat: 9,9 éves pályáján 2,4 milliárd kilométerre is kerül tőle. Ez közelebb van, mint a Nap és az Uránusz átlagos távolsága.

A Chandra röntgenteleszkóp képe az Sgr A*-ról

A Chandra röntgenteleszkóp képe az Sgr A*-ról. Kép: NASA

A kölni kutatók azonban nem nyugodtak, és az elmúlt egy évben újabb csillagokat fedeztek fel a fekete lyuk körül: már tudjuk, hogy ugyanott kering az S2 – S4711, S4712, S4713, S4714 és az S4715 is.

Az S4714-en kívül az S4711 is kitűnik még a többi közül, méghozzá azzal, hogy neki van a legrövidebb pályája: 7,6 földi évébe kerül, hogy megkerülje a fekete lyukat. Az S4714-nek ez 12 évig tart, viszont a pályája is különleges: annyira ovális, amennyire csak egy stabil pálya az lehet.

A kutatók szerint a S4714 szinte biztos, hogy squeezar (nem biztos, hogy a nyomár kifejezést el kellene terjeszteni), az S4711-ről ez még kérdéses. A kutatásról készült tanulmányt a The Astrophysical Journal tudományos folyóiratban jelentették meg.