Tudomány

Mégsem okoz depressziót a túl sok közösségi média

A korábbi elképzelésekkel ellentétben a közösségi média nem növeli a depresszió kialakulásának esélyét – derült ki a Columbia Egyetem kutatásából az EurekAlert szerint.

A kutatók a Journal of Adolescent Health tudományos folyóiratban publikált tanulmányukban megjegyzik, hogy a koronavírus-járvány alatt a fiatalok kénytelenek a közösségi médián, főként Instagramon, TikTokon, és Messengeren tartani egymással a kapcsolatot. Ebben az időszakban azonban a szakértőknek nem sikerült semmilyen kapcsolatot felfedezni a depresszív tünetek és a közösségi média használata között, annak ellenére, hogy sok felnőtt azért aggódott, hogy a gyerekek mentális egészsége látja majd ennek a kárát.

Kép: Getty Images

A kutatáshoz összesen 74472 gyerek adatait vizsgálták át, és előre megállapították az egyéb befolyásoló faktorokat, valamint a korábbi depressziós hajlamot. Az adatokat a Monitoring the Future kutatásból kölcsönözték, amely évtizedeken keresztül figyel meg amerikai embereket fiatal koruktól felnőttkorukig különböző szempontok alapján.

2009 és 2017 között a fiatalok közösségimédia-használata a lányoknál 61 százalékról 89 százalékra emelkedett, a fiúknál pedig 46 százalékról 75 százalékra. Ez az emelkedés azonban nem volt egyenesen arányos a depressziós tünetek alakulásával. A kutatók egyedül a lányoknál találtak egy nagyon gyenge kapcsolatot a közösségimédia-használat és a depressziós tünetek között.

A szakértők azt a következtetést vonták le az eredményekből, hogy a közösségi média pozitív és negatív hatással is lehet a fiatalok mentális egészségére, minden attól függ, hogy milyen szociális kontextusban használják.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik