Tudomány bbc history

Ezek a repülőgépek titokban mennek Izraelbe

Az egyiptomi állami légitársaság nem mert saját festéssel ellátott, hivatalosan is létező járatokat indítani Izraelbe, a kairói repülőtéren még mindig nem írják ki az aktuálisan induló gép úti célját.

Az 1979-ben megkötött, 1980-ban érvénybe lépett egyiptomi–izraeli békeszerződés jelentőségét aligha lehetne túlbecsülni – még akkor sem, ha a tartós közel-keleti béke azóta is vágyálom maradt csupán. A szerződés Nobel-békedíjat hozott Szadat egyiptomi elnöknek és Begín izraeli miniszterelnöknek, rendezte a Sínai-félsziget helyzetét, és Egyiptom az első arab államként elismerte Izrael létét. Sok más rendelkezés mellett előírta azt is, hogy a két ország közvetlen repülőjáratokat üzemeltessen egymás fővárosába.

Papíron külön cég indította

Az izraeli légitársaság, az El Al örömmel el is indította a Tel-Aviv–Kairó járatát, gépei hamarosan jó kihasználtsággal repülték az útvonalat, a közvetlen összeköttetés mind az izraeli, mind a harmadik országbeli turisták számára könnyebbséget jelentett. A másik oldalon viszont nem volt ilyen egyszerű a helyzet. A békeszerződés óriási felzúdulást váltott ki az arab világban, Egyiptomot az Arab Ligából is kizárták, Szadat ellen pedig 1981-ben iszlám szélsőségesek halálos merényletet követtek el.

Az egyiptomi állami légitársaság, az EgyptAir biztonsági és pénzügyi megfontolásokból nem mert saját festéssel ellátott, hivatalosan is létező járatokat indítani Izraelbe, ezért ezeket papíron egy külön cég, az Air Sinai égisze alatt indították el 1982-ben – és üzemeltetik a mai napig.

Az Air Sinai sokáig fantomcégként működött, csak néhány utazási irodán és jó összeköttetésekkel rendelkező szállodai portáson keresztül lehetett helyet foglalni a járataira, az EgyptAir hivatalos csatornáin következetesen tagadták, hogy létezne közvetlen járatuk Tel-Avivba. A jegyek ellenértéket csakis készpénzben, egy borítékban a megfelelő helyre eljuttatva lehetett kiegyenlíteni.

Chris Hadfield / NASA / AFP

Észnél kell lenni a beszállásnál

A helyzetet tovább bonyolította, hogy 2012-ben az egyiptomi elnök, Muhammad Murszi rendszere elleni tömegtüntetések miatt az El Al leállította kairói járatait, így azóta az Air Sinai jelenti a két város közötti egyetlen közvetlen összeköttetést. Jelenleg ugyan már létezik honlapja a cégnek, sőt bankkártyát, banki átutalást is elfogadnak, ám a kairói repülőtéren még mindig semmilyen úticélt nem írnak ki az aktuális járathoz.

Az EgyptAir munkatársai is „fű alatt” végzik az utasok felvételét, akiknek aztán ajánlott a kijelölt beszállókapunál tartózkodniuk, mert a hangosbeszélő sem mondja be, hogy megkezdődött a beszállás a tel-avivi járatra.

E furcsaságokat leszámítva azonban az Air Sinai járatai hozzák az EgyptAirtől megszokott minőséget – a beszámolók szerint a gépre felszállva végetér a színjáték, az utaskísérők például az anyacég egyenruháját hordják –, az utasoknak legfeljebb arra kell még számítaniuk, hogy mindkét célállomáson a megszokottnál is szigorúbb ellenőrzések várhatnak rájuk.

Kiemelt kép:Nicolas Economou / NurPhoto / NurPhoto via AFP

Ajánlott videó

Olvasói sztorik