Rekordtartó, különleges üstököst fedeztek fel

Az 153P/Ikeya-Zhang üstökös igazán különleges darab: jelenleg ennek van a legnagyobb csóvája a világon, méghozzá a Nap-Föld távolság hét és félszerese. Az 153P/Ikeya-Zhang az eddigi csúcstartó Hyakutake üstököst taszította le a trónjáról, aminek csak kicsit több, mint fele ilyen hosszú a csóvája – írja az IFL Science. Ahhoz, hogy a kutatók felfedezzék a rekordtartót, majdnem húsz évvel ezelőtti adatokat kellett elemezniük.

Amikor 2002-ben a NASA Cassini űrszondája a Szaturnusz és a Jupiter között haladt el, megnövekedett mennyiségű protont mért, de ezzel senki nem foglalkozott, egészen mostanáig. Most azonban brit és amerikai kutatók újra ránéztek az adatokra, és úgy gondolják, hogy a megnövekedett protonmennyiség az 153P/Ikeya-Zhang ioncsóvájából érkezett.

2002-es kép az üstökösről. Kép: NASA

A Nap és az akörül keringő üstökös közötti kölcsönhatás kétféle csóvát eredményezhet: az egyik, ami valószínűleg ismertebb, a porból álló csóva, a kevésbé ismert pedig az ioncsóva, ami a Nap ibolyántúli sugárzásának a kóma részecskéire ható fényelektromos jelenség révén jön létre. Az 153P/Ikeya-Zhang esetében a hidrogéngázból leváló protonokat sodorhatta a napszél a Cassini felé.

Az arXiv preprint szerveren megjelent tanulmány szerint a Cassini áthaladhatott az 153P/Ikeya-Zhang nagyjából egymilliárd kilométeres ioncsóváján.