Meglepő, milyen betegséggel függ össze az alvászavar

A figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, ADHD) összefüggésbe hozható az alvászavarral – állapította meg egy nemzetközi kutatócsoport ADHD-ban szenvedők agyáról készült felvételek elemzésével.

A sanghaji Fudan Egyetem által vezetett kutatócsoport olyan gyerekeket vizsgált, akik ADHD-ban szenvednek és akiknél gyakori, hogy ez  alvászavarral is társul. A kutatók a rendelkezésükre álló nagy adatmennyiségből állítottak fel statisztikai modelleket az esetleges kapcsolat felderítésére – írja az MTI.

Az ADHD-ban szenvedő gyerekek agyáról készült felvételek elemzésével arra az eredményre jutottak, hogy a figyelemzavaros tünetek és az alvászavar között idegrendszeri összefüggések fedezhetők fel, s ezek a szerkezeti változásokban és az agy elülső figyelmi rendszerében is kimutathatók. A tudósok szerint az ADHD tünetei hozzájárulnak az alvászavar kialakulásához.

Minél súlyosabbak a korai hiperaktiviási tünetek, annál több alvással kapcsolatos probléma merül fel.

A kutatás feltárta az ADHD és az alvászavarok együttes előfordulásának mechanizmusát és az ezzel kapcsolatos géneket, valamint az agyi struktúrákat is feltérképezték – foglalta össze a Biological Psychiatry folyóiratban megjelent tanulmány eredményeit Luo Csiang, a tudóscsoport egyik tagja.

A Fudan Egyetem Tudományos és Technológiai Agykutató Intézetének elnöke, Feng Csianfeng hangsúlyozta, hogy a tanulmány eredményei segíthetnek a figyelemzavar korai kezelésében, a figyelemzavar tüneteinek és az alvásproblémák csökkentésében.