A szakértőket is meglepte, mit mértek a Marson

A NASA Insight landere 2018 novemberében jutott el a Mars Elysium Planitia nevű régiójához, a landolás után pedig rögtön megkezdte a méréseit. Az eszköz első egy évét lefedő adatok elemzéséből mostanában kapunk pontosabb információkat, most például azt, hogy a kráterben, amelyben az Insight leszállt, tízszer olyan erős a mágneses tér, mint ahogy azt a korábbi számításokból gondoltuk.

A Nature Geosciences tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint a mágneses tér részletesebb feltérképezése segíthet megoldani a mai napig kérdéses rejtélyeket a Mars születése és formálódása körül. A mezőre eddig csak a bolygó körül keringő szondák megfigyeléseiből tudtunk, amelyek nagyjából 150 kilométeres magasságból végezték a méréseiket – írja a Science Alert.

A Mars és a Föld napszélben – a különbség a mágneses tér. Kép: NASA

Az ilyen mérések fontosak ahhoz, hogy a kutatók megértsék, hogy nézett ki a Mars magnetoszférája több milliárd évvel ezelőtt. Ez a magnetoszféra ugyanis megmutatkozik a magnetizált kőzetekben, ez pedig lokalizált, relatíve gyenge mágneses mezőket hozott létre. Ezeknek megfigyelése azért fontos, mert kutatók szerint a Mars mágneses mezeje nagyjából 4,2 milliárd évvel ezelőtt egyszer csak „kikapcsolt”,

a napszél pedig lassan elsöpörte a bolygó légkörét, így lett belőle az a száraz, kietlen bolygó.

Mivel a felszínen lévő kövek túl fiatalok ahhoz, hogy ez az ősi mágneses mező magnetizálja őket, a NASA kutatói úgy gondolják, hogy a mágnesesség mélyen a felszín alól jöhet. A szakértők remélik, hogy az Insight által begyűjtött adatokból később képesek lesznek megállapítani, hogy milyen kőzetek bocsájtják ki magukból a mezőt, és hogy ezek milyen régiek.