Tévhit, hogy a kézfertőtlenítő megvéd a kórokozóktól

Japán kutatók minden korábbi kísérletnek ellentmondó eredményre jutottak friss kutatásukban: az etanol alapú kézfertőtlenítők nem voltak hatékonyak a kézen található influenzavírus elpusztításában. Az eddigi tanulmányok arról számoltak be, hogy az ilyen fajta fertőtlenítők sikeresen pusztítják el az összes influenzavírushoz hasonló mikrobát a kezekről, de az mSphere tudományos folyóiratban megjelent eredmények alapján arra jutottak, hogy ez egyáltalán nincs így.

Fotó: iStock

A titok valószínűleg abban rejlik, hogy a Kiotó Prefektúrai Orvostudományi Egyetem kutatói a korábbi kísérletekhez hasonlóan nem száraz kezeken dolgoztak, hanem olyanokon, ahol még mindig megmaradt az orrváladék és a nyál némi maradéka – valószínűleg ez a közeg az, amiben

a vírus jól érzi magát, és valamilyen szinten megvédi a pusztulástól.

Amikor a kutatók megszáradt testnedveken tesztelték a fertőtlenítőt, a vírusok 30 másodperc alatt elpusztultak – írja a CNN.

Szakértők szerint azonban még mindig a kézmosás öli a mikrobákat: ha betegek vagyunk, 30 másodpercig szappannal mosni a kezünket elég ahhoz, hogy az összes káros kórokozót leöljük vele. A japán kutatók egyébként legközelebb azt fogják vizsgálni, hogy milyen szerepe van a dörzsölésnek a mikrobák elpusztításában – előfordulhat ugyanis, hogy már magában a mozdulat is rengeteg vírust öl meg a kezünkön.