Fontos baktériumok hiányoznak a császármetszéses babák szervezetéből

Brit kutatók először bizonyították, hogy a születés módja befolyásolhatja a baba mikrobiomját, vagyis a szervezetében található baktériumok és egyéb mikrobák összességét. A Wellcome Sanger Intézet kutatása szerint a császármetszéssel született gyerekeknek hiányzik egy fontos bélbaktérium-fajtája, viszont több a szervezetükben az olyan káros mikroba, ami a kórházakban található meg elsősorban. Az viszont egyelőre nem tiszta, hogy ennek pontosan milyen hosszú távú következményei vannak a gyerekek egészségére, ha vannak egyáltalán.

A Nature tudományos folyóiratban megjelent tanulmányhoz a kutatók összesen 596 brit születést elemeztek, 314 közülük természetes volt, míg a maradék 282 császármetszéses. A szakértők megfigyelték a babák székletében található mikrobákat 4, 7 és 21 nappal a születés után.

Trevor Lawley mikrobiológus, a tanulmány vezető szerzője úgy gondolja, hogy a kórházi mikrobák jelenléte a szervezetben mindenképpen aggodalomra ad okot, és azt nyilatkozta, hogy sokkoló, milyen mértékben vannak jelen a babák testében.

Amikor először láttam az adatokat, el sem hittem őket

– mondta. A szóban forgó baktériumok egyébként az Enterococcus és a Klebsiella, amelyeknek olyan nagy volt a koncentrációja a székletben, hogy a kutatók már csak a végtermékek alapján meg tudták mondani, melyik gyerek hogyan született.

Fotó: iStock

Hónapokkal a születés után a gyerekek mikrobiomja hasonlítani kezdett egymáshoz, kivéve a Bacteroides nevű baktériumtörzset, amely még mindig vagy teljesen hiányzott, vagy nagyon kis mennyiségben volt megtalálható a császármetszéses babák szervezetében. A baktériumot általában

össze szokták kapcsolni az egészséges emésztéssel és a testben található gyulladások csökkentésével.

Korábbi kutatások már kimutatták, hogy a császármetszéssel született gyerekeknek nagyobb az esélyük az elhízásra és az asztmára a későbbiek során, a brit kutatás most hozzátehet az eredményekhez a megváltozott mikrobiommal kapcsolatban. Az eddigi eredmények a Baba Biom Kutatás (Baby Biome Study) részei, amelynek célja, hogy megfigyelje, milyen hatással van a születés módja a gyerek későbbi fejlődésére. Egyelőre a mikrobiom változásáról nem tudni, mennyire befolyásolja a későbbi fejlődést.