Védőoltással kezelnék a poszttraumás stresszt

Kutatók már korábban is tudták, hogy a Mycobacterium vaccae baktérium valamilyen módon képes csökkenteni az erős stresszhatás, trauma utáni poszttraumás stresszt, de fogalmuk sem volt, hogy pontosan hogyan működik ez a hatás. Egy friss kutatás, amelynek egy debreceni magyar kutató is részese volt, rájött, hogy

a titok a baktériumban található zsírsavban van.

Ez a zsírsav ugyanis egeres kísérletek során a zsírsavat egerekbe fecskendezték, és megfigyelték, milyen kölcsönhatásba lépnek az állatok immunsejtjeivel, vagyis makrofágjaival. Kiderült, hogy a zsírsav megköti az úgynevezett peroxiszóma proliferátor-aktivált receptorokat, és megakadályozza, hogy gyulladást okozzanak. A kutatók azt találták, hogy a makrofágok előzetes kezelése meggátolja a PTSD-t okozó gyulladás kialakulását.

A Psychopharmacology tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint ezt akár védőoltás megalkotására is használni lehetne, amit akár katonáknak, akár egyszerűbb, de magas stresszhatással járó munkával rendelkezőknek lehetne beadni.

Fotó: Wikimedia Commons

A kutatók szerint ráadásul a Mycobacterium vaccae csak a jéghegy csúcsa, és több hozzá hasonló baktérium élhet a talajban, amelynek a pozitív hatásairól még semmit nem tudunk. A felfedezés alátámasztja azt az elméletet, hogy ma már túl steril körülmények között növünk fel, ezért a szervezetünk rengeteg extra védelemhez nem jut hozzá – mint például ehhez a baktériumhoz sem. Ha többet engednénk a gyerekeket koszos kézzel játszani, és nem tiltanánk őket minden, kosszal járó játéktól, sokkal egészségesebb és ellenállóbb lenne a szervezetük.

Image: 73424114, Heller Ńgnes filozůfus NŠdas Pťter Ūrů 70. szŁletťsnapjŠn a Sanoma budapesti kŲzpontjŠban, Place: Budapest, Hungary, License: Rights managed, Model Release: No or not aplicable, Property Release: Yes, Credit: smagpictures.com

Kornis Mihály: Szeretlek, Heller Ági

A pénteken elhunyt, világszerte elismert filozófus kilencvenedik születésnapjára írt szöveggel emlékezünk Heller Ágnesre. Az író szerint a nagy magyar gondolkodó megvehetetlen és megalázhatatlan volt.

Image: 73907887, BarnŠk LŠszlů szŪnťsz ťs Horgas ŃdŠm koreogrŠfus., Place: Budapest, Hungary, Model Release: No or not aplicable, Property Release: Yes, Credit: smagpictures.com