Tudomány bbc history

Furfangos módszerrel játszották ki a traffipaxot

A XX. század elején a rendőrök mindent elkövettek, hogy megbüntessék a gyorshajtókat, ám az autósok is felkészültek a korabeli módszerek ellen.

Korábban írtunk arról, hogy brit autóklub (AA) megalapításának fő célja a XX. század elején a gyorshajtók bírságoktól való megvédése volt. Jogosan merülhet fel a kérdés, miként mérték a rendőrök az autósok sebességét, és hogyan is tudták ezt kicselezni az AA tagjai?

Követéses módszer

Az autók sebességét a vezetővel tudató kilométerórát a XX. század első éveiben fejlesztették ki, 1910 körül pedig már szinte minden új modellbe beépítették. Olyan szerkezet azonban még sokáig nem létezett, amellyel egy pillanat alatt, kívülről is meg lehetett volna állapítani egy elhaladó autó sebességét.

Márpedig a maximális sebességet már ekkor is megszabták – Nagy-Britanniában például egy 1903-as törvény korlátozta városon kívül 20 mérföld/órában – azaz a nyaktörő 32 kilométer/órában –, és büntetés is járt annak, aki túllépte ezt.

A legegyszerűbb módszer az volt, ha a rendőröknek is volt autójuk, és tisztes távolból követni tudták a céljárművet, majd a saját műszerükről leolvasták, mennyivel is mennek. Pontosnak persze nem mondható az eljárás, de a törvény embereivel akkoriban még Angliában sem volt annyira tanácsos heves vitába keveredni.

Sebességcsapda

Csak hát a rendőrségnek nem volt túl sok autója, a követés pedig elég feltűnő lehetett a ritkás forgalmú utakon, így általában inkább a „sebességcsapdát” használták.

Brit rendőrök 1900-ban – Wikipedia

Egy megfelelő helyet kiválasztva két rendőr előbb lemérte egy adott útszakasz hosszát, majd egyikük annak elején, a másik a végén keresett magának megfelelő búvóhelyet. Amikor érkezett egy autó, és ráhajtott a kijelölt szakaszra, az első rendőr jelzett a másodiknak, aki egy stopperórával lemérte, mennyi idő alatt ér a szakasz végére a jármű. Ha túl gyorsan, már ki is lehetett inteni a forgalomból a sofőrt, és megkapta a büntetést.

Jelezték, ha mérnek

Az AA módszere sem volt sokkal szofisztikáltabb: a befizetett tagdíjakból biciklis – később motoros – „felderítőket” béreltek fel, akik végigjárták a rendőrök által kedvelt útszakaszokat, és ha csapdát láttak, az úton előbbre helyezkedve, zászlót lengetve figyelmeztették az autósokat.

Amikor ezt 1910-ben egy bíróság „hivatalos személy feladatának ellátásában történő akadályozásának”, és ennélfogva illegálisnak minősítette, a szövetség is változtatni kényszerült. Utasításba adták felderítőiknek, hogy minden, AA emblémával ellátott autónak látványosan tisztelegjenek, amikor az elhalad mellettük – kivéve, ha sebességmérésre számíthattak a következő szakaszon, azt ugyanis nem lehetett büntetni, ha valaki „elfelejt” szalutálni.

Bár az AA időközben számos egyéb szolgáltatással is kibővítette működését, ez a fajta figyelmeztetés egészen az 1960-as évekig, a radaros sebességmérők megjelenéséig létezett.

Ajánlott videó

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.