Az űrben találták meg a világ legnagyobb dobját

Egy friss kutatás szerint amikor a Napból érkező nagy energiájú részecskék elérik a Földet körülvevő, védelmező mágneses buborékot, az olyan hangot hallat, mint egy óriási dob.

Az új tanulmány alapján a magnetopauza a Napból érkező plazmasugár hatására vibrál, felszínén a hullámok oda-vissza verődnek – számol be az MTI. A magnetopauza az a régió a Föld körül, ahol a napszélből eredő nyomás és a bolygó mágneses tere egyensúlyban van.

A szakértők a NASA Themis missziója által gyűjtött adatokat elemezték. A kétéves küldetés során öt egyforma szonda vizsgálta a földközeli űr fizikai folyamatait. A kutatók szerint az újonnan felfedezett hullámtípus a felszíni hullámok egyik fajtája, amelynek bizonyos határokra van szüksége a mozgáshoz.

Amikor a Napból érkező plazmasugár, azaz a dobverő eléri a magnetopauzát, annak felszínén hullámminták alakulnak ki. A hullámminták peremei nyugodtak, bizonyos részeik azonban vibrálnak. A fix pontok a Föld mágneses pólusai közelében fekszenek, a hullámok pedig a magnetopauza felszínét rezgetik.

Az új felfedezés kiemelten fontos, hiszen a magnetopauza mechanizmusainak alaposabb megértése segíthet megvédeni a Föld körül keringő műholdakat és telekommunikációs eszközöket, illetve az asztronautákat a napszélben található részecskék káros sugárzásától.

Kiemelt fotó: Pixabay