Kiderült a tökéletes pizza titka

Két fizikus és egy ételantropológus olyan matematikai egyenletet hozott létre, mellyel megsüthető a tökéletes pizza.

Három szakértő, Andrey Varlamov, Andreas Glatz és Sergio Grasso megalkothatta a matematikai receptet a tökéletes a pizzához – írja az IFLScience. A kutatók tanulmányuk megalkotásához a termodinamika szabályait hívták segítségül.

A csapat olaszországi pizzériákban járt, helyiekkel és pizzakészítőkkel (pizzaiolókkal) beszéltek, hogy eltanulják a pizzasütés csínját-bínját. A szakértők az éttermekben paradicsomos, mozzarellás és bazsalikomos feltétes margherita pizzákat rendeltek.

A kutatók szerint a tégla sütők hőátvitelük miatt a legjobb eszközök a pizza megsütésére. Hagyományosan az efféle sütők fatüzelésűek, a lángok a sütő egyik sarkában találhatóak, a megfelelő kialakítás miatt ugyanakkor a hő egyenletesen oszlik el a sütő belsejében.

Egy elektromos sütőben ezzel ellentétben a tészta általában egyenesen a fém tartóra kerül, a fém azonban nem vezeti olyan jól a hőt, ezért a pizza alját több meleg éri, mint a felső részét.

Ez viszont nem jelenti azt, hogy az ember otthon ne tudna kiváló pizzát készíteni, csak számolnia kell a termodinamikai változással.

A szakértők szerint egy elektromos sütőben a hőfokot érdemes 230 Celsius-fokra állítani, a tésztát pedig 170 másodpercig kell a sütőben hagyni.

A gazdagabb feltét a több folyadék miatt további időt igényelhet, hiszen a mozzarellában vagy paradicsomban található extra víznek el kell párolognia.

Szerencsére Varlamovék tanulmánya elérhető online (igaz, csak angol nyelven), így aki otthon akarja elkészíteni a tökéletes pizzát, annak érdemes elolvasnia az instrukciókat.

Kiemelt fotó: Thinkstock