Hatvanmillió éve is arattak már a Földön, de nem az emberek

Történelemórán megtanultuk, hogy őseink mintegy 12 ezer évvel ezelőtt elkezdtek növényeket termeszteni és állatokat tenyészteni. Arra is büszkék vagyunk, hogy 80 évvel ezelőtt feltaláltuk az antibiotikumokat, melyek nagyban hozzájárultak az egészségügy fejlődéséhez. Azonban nem fajunk az első, amely hasonló áttöréseket ért el.

A Hongjie Li, a Madisoni Wisconsini Egyetem munkatársa által vezetett csapat felfedezte, hogy a hangyák már mintegy 60 millió éve belekezdtek a gombatermesztésbe – írja az IFLScience. A rovarok azonban igen kényes gombákat választottak, melyek könnyedén a paraziták áldozatául eshettek. A hangyák ezért szimbiotikus kapcsolatot alakítottak ki az Actinobacteria nevű baktériumtörzs élőlényeivel, melyek képesek távol tartani az élősködőket.

A Földön jelenleg nagyjából 250 hangyafaj él, amely mezőgazdasággal foglalkozik. Az új kutatás alapján a rovarok evolúciója során egymástól függetlenül háromszor is kialakult az efféle tevékenység.

A vizsgálat ráadásul azt is felfedte, hogy a hangyák az antibiotikumok használatában is évmilliókkal megelőztek minket.

Li és kollégái a kutatás során a Dominikai Köztársaság területén azonosított borostyánokat elemeztek, melyekben ősi hangyák konzerválódtak. Egyes rovarok olyan zsebszerű testrésszel is rendelkeztek, melyekben a modern hangyák az actinobacteriáikat tartják. Az egyik rovaron még parányi buborékokat is találtak, ezek a baktériumok légzésének nyomai lehetnek.

A borostyánok 10-20 millió évesek, a csapat azonban azt feltételezi, hogy a gombatermesztés már jóval korábban elkezdődött. A kutatók 69 fajtól gyűjtöttek be genetikai mintákat, és az adatok alapján elkészítették az élőlények evolúciós fáját. Így megállapíthatták, hogy az actinobacteriák és hangyák közt megközelítőleg 50-60 millió évvel ezelőtt alakult ki a különleges kapcsolat. A szimbiózis egymástól függetlenül, háromszor is létrejött.

A felfedezés további érdekessége, hogy a rovaroknál nem lehet kimutatni antibiotikum-rezisztencia nyomait. A hangyák tanulmányozásával egy nap talán közelebb kerülhetünk a modern orvoslás egyik legnagyobb problémájának megoldásához.

Kiemelt fotó: Thinkstock