Víz alatti paradicsomra bukkantak

Kutatók egy csoportja korábban ismeretlen tűzhányókat talált Tasmania közelében. A tenger mélyén fekvő vulkánok kiváló környezetet teremtenek a különböző élőlények, például a cetek számára.

Tasmania leginkább különleges állatfajairól ismert, gondoljunk csak az erszényes ördögre. Ugyanakkor nemcsak a sziget, hanem a közeli Tasman-tenger is lenyűgöző biológiai sokféleséggel rendelkezik.

Ausztrál kutatók egy csoportja a közelmúltban hatalmas víz alatti vulkánokat fedezett fel a környező vizekben – írja a Live Science. A vizsgálat során az is kiderült, hogy a tűzhányók valósággal vonzzák a különböző cetfajokat.

Eric Woehler, a Tasmaniai Egyetem biológusa és a csapat tagja szerint hajójuk épp fenékhegyek felett haladt át, amikor hosszúszárnyú bálnák és hosszúszárnyú gömbölyűfejű-delfinek bukkantak fel.

Becslésünk alapján legalább 28 hosszúszárnyú bálna látogatott meg minket egyesével egy nap alatt, majd egy 60-80 egyedből álló csapat hosszúszárnyú gömbölyűfejű-delfin következett

– mondta a szakértő.

Woehler és kollégái azért indultak el a 25 napos expedícióra, hogy a térségben élő fitoplanktonok aktivitását tanulmányozzák. A vizsgálat során egy speciális szonárt is használtak, mellyel nemcsak a mikroszkopikus élőlények jelenlétét sikerült kimutatni, hanem korábban ismeretlen víz alatti hegyláncokat is.

Mintegy 400 kilométerre keletre Tasmaniától jelentősen megemelkedett a fitoplanktonok aktivitása.

Mint kiderült, az élőlények egy óriási, korábban ismeretlen vulkanikus hegylánc körül hemzsegtek.

A tűzhányók közt olyan is akadt, amely 3000 méterrel tornyosult a tengerfenék fölé, igaz, hatalmas fennsíkokból és mély völgyekből sem volt hiány.

A kutatók szerint a térség változatossága ideális környezetet teremt a sokszínű tengeri életnek. A víz alatti csúcsok például jelzésként szolgálhatnak a vándorló ceteknek, a filoplanktonok sokasága pedig elegendő táplálékot biztosít a különböző állatoknak.

A szakértől most azt tervezik, hogy november-december folyamán újabb expedíciókat szerveznek a területre, hogy jobban felmérhessék a régiót.

Kiemelt fotó: CSIRO