Tudomány
Young beautiful blonde woman lying in bed suffering from alarm clock sound covering head and ears with pillow making unpleasant face. Early wake up, not getting enough sleep, going work concept

Erőszak lesz a nyári időszámítás

Bihari Dániel
Bihari Dániel

újságíró. 2018. 09. 05. 20:00

A kierőszakolt ébredés, de főleg a sötétben indított nap sokkal megterhelőbb és károsabb, mintha este egy órával előbb megy le a nap. A szakértő szerint el kellene törölni az óraátállításokat, de nyári helyett a téli időszámítást kellene bevezetni egész évre.
Korábban a témában:

A Földön valaha élt összes élőlényre igaz, hogy a fajok fejlődését, az egyedek életét a szó legtágabb értelmében vett csillagászati periodikák határozzák meg, amelyekből az egyik legfontosabb és a legkézzelfoghatóbb a sötét és világos 24 órán belüli váltakozása. Nem jelent ez alól kivételt az ember sem, mindegy milyen messzire nézünk a múltba, a Homo sapiens sapiens evolúciójának meghatározó eleme volt a nappal és az éjszaka.

Több millió, de akár csak pár százezer éves fejlődést nem lehet évtizedek alatt felülírni, de még az alkalmazkodáshoz is kevés. Miért hoztuk fel mindezt? Mert az évi kétszeri óraátállítás, illetve

a nyári időszámítás állandóvá tétele erőszak testünk és elménk felett. Ha változtatunk, azt átgondoltan kell tenni, a kulcsszó pedig a megfelelő minőségű alvás.

Az óra először a fejlett nyugat-európai városok iparos és kereskedő polgárainak életét osztotta be valamikor az újkor hajnalán, majd a XIX. század végére az egész emberiség felett átvette a hatalmat. A XX. század első felének háborús évei hozták a felismerést, miszerint nyersanyagot, energiát lehet spórolni azzal, ha a világos periódust az emberek aktivitásához igazítják. Így született meg eleinte alkalmi jelleggel, majd később állandósult a nyári időszámítás.

Március végén az órák mutatóit eggyel előrébb tekerjük, hogy a nyári időszak estéin egy órával tovább segítse tevékenységünket természetes fény. A téli félévben ez az előny elvész, ezért október végén visszatérünk az eredeti időbeosztáshoz, és mivel valahogy ezt is el kellett nevezni, előbbi ellentéteként ez a téli időszámítás.

A walk in Dusseldorf's so-called Clock Park serves as a timely reminder 26 October 2001 of this week-end's seasonal time change. At 3am on Sunday clocks go back one hour to mark the end of summer time thus signalling the months of winter ahead. AFP PHOTO EPA-DPA-MARTIN GERTEN
Fotó: Martin Gerten / AFP

Reggel vissza kell adni

Az Európai Unió most egy felmérés eredményére hivatkozva nagy valószínűséggel eltörli az óraátállítást, és az év egészére bevezeti a nyári időszámítást. Miért épp a nyárit? Korábbi cikkünkben „hurráoptimista” hozzáállásnak neveztük a közvélekedést, amely szerint mert így télen is tovább lesz világos. A politika pedig főleg tét nélküli kérdésekben szeret népszerű döntéseket hozni.

Budapest, 2018. május 29.
Az Erzsébet híd napfelkeltekor 2018. május 29-én.
MTI Fotó: Mohai Balázs
Nyári időszámítással fél 9-kor kezd majd világosodni
A természet semmit nem ad ingyen, reggel fizetjük meg az árát, ha az EU állandósítja a nyári időszámítást és téli délutánokon tovább lesz világos.

A téli délutánokon nyert világos óra árát reggelente fizetjük meg, így néznek ki a napkelték és napnyugták téli, illetve nyári időszámítás szerint:

  • Október 28. (a téli időszámítás első napja): 6:20 és 16:34; illetve 7:20 és 17:34.
  • December 22. (a téli napfordulót követő nap): 7:28 és 15:57; illetve 8:28 és 16:57.
  • Március 30. (a nyári időszámítás előtti utolsó nap): 5:26 és 18:11; illetve 6:26 és 19:11.

Tíz évet elvehet az életünkből

A minőségi, pihentető alvásért a melatonin nevű hormon felelős, amelynek termelését a szervezetünk sötétben kezdi meg. Ezért az egészséges alvás legfőbb záloga a kompromisszumok nélküli, teljes sötétség

– mondja a 24.hu-nak G. Németh György c. egyetemi docens, a Budapesti Alvásközpont, Benyovszky Orvosi Központ igazgatója, a Magyar Alvás Szövetség elnöke.

Mi történik, ha valaki nem alszik jól? Az alvás minőségének többféle osztályozása van, objektív mérése mégis pofonegyszerű: ha valaki nehezen kel fel, fáradtnak érzi magát, akkor rosszul aludt. Nyilvánvalóan senkinek nem lehet minden éjjel pihentető álma, de ha valaki 3-4 hétig reggelenként fáradtan kel ki az ágyból, akkor esetében már krónikus alváshiányról beszélünk, ami mindenképp kezelést igényel.

A kialvatlanság következményei a fáradtságon túl a kreativitás csökkenése, és itt most ne a munkahelyi „brain stormingokra” gondoljunk, hanem minden olyan helyzetre, ahol gyors döntésekre van szükség, mint például vezetés közben. Csökken a munka teljesítménye és intenzitása, ha tömegekről van szó, egy ország polgárainak alvásminősége végső soron kihat a GDP-re is.

Portrait of young woman sitting at table in front of laptop, sleepy, tired, overworked, lazy to work. Attractive business woman yawning in home office relaxing or bored after work on laptop computer
Fotó: Thinkstock

Egyén szintjén viszont sokkal komolyabbak az egészségügyi következmények. A krónikus alváshiány rombolja az immunrendszert, közvetve szervi problémák jelentkezésének hátterében áll, elősegíti olyan népbetegségek kialakulását, mint a depresszió, cukorbetegség vagy szív- és érrendszeri problémák.

Sőt tudományos kutatások támasztják alá, hogy a kezeletlen alvászavar egy középkorú ember életét akár 10 évvel is megrövidítheti.

A reggeli fény fontosabb

Hogy jön ehhez az téli és a nyári időszámítás? Úgy,hogy a reggeli kényszerített ébredés a jelenleg érvényes viszonyok között is nagyban visszaveti a teljesítményt, pedagógusok általános tapasztalata például, hogy reggel kilencig a gyerekekkel nemigazán lehet érdemi munkát végezni.

Ha sötétben kell felébredni, elkezdeni a napot, mondjuk úgy csúcsra járatni a szervezetet, azzal sokkal keményebben roncsoljuk önmagunkat, mint hogy délután egy órával korábban kapcsolunk villanyt. Márpedig a nyári időszámítás szerint a téli időszakban iskolakezdés, sőt már csaknem az első tanóra után lenne napkelte

– mondja a szakember.

A reggeli ráhangolódás tehát sokkal nehezebb, mint az esti mondjuk úgy leeresztés, ezért az élettani hatásokat, a testi és lelki egészséget tekintve kifejezetten káros lenne a nyári időszámítás bevezetése egész évre.

Smiling Young Red-haired woman dressed in jacket is enjoying vivid sunset in the streets.
Fotó: Thinkstock

Az oroszok ráfaragtak

Az alvásszakértők mindenképp pártolják az óraátállítások eltörlését, hiszen ha csak átmeneti időre is, de feleslegesen terhelik meg a szervezetet. Helyette viszont mindenképp a téli időszámítás állandóvá tételét javasolja, ahogy ezt több, Európán kívüli ország is megtette.

Oroszországban 2011-ben átálltak a nyári időszámításra ugyanazon felszínes okból, hogy tovább legyen világos. Aztán a gazdasági és egészségügyi hátrányokkal szembesülve később inkább a téli időszámításra váltottak

– hozza a példát G. Németh György.

A legtöbb amerikai államban ugyanúgy a télit alkalmazzák egész évben, és így van többek között Japánban is. A nemzetközi szakmai közönség kissé mosolyogva figyeli a jelenlegi európai lelkesedést, hiszen tudományos körökben egyetértés mutatkozik: téli időszámítás.

A természet nem fog hozzánk alkalmazkodni, tehát az unió politikai döntést hoz majd az idő méréséről, elég valószínűnek tűnik, hogy az évente kétszer esedékes óraátállítást eltörli. A kérdés csak az, hogy mit vezet be helyette?

Bihari Dániel korábbi cikkei
vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

EINDHOVEN, NETHERLANDS - OCTOBER 22:  Balazs Dsudzsak of PSV Eindhoven battles for the ball with Mathieu Valbuena of Marseille during the UEFA Champions League Group D match between PSV Eindhoven and Marseille at the Philips Stadium on October 22, 2008 in Eindhoven, Netherlands.  (Photo by Paul Gilham/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.