1808-36 0031

Photography by Nate Edwards/BYU

© BYU PHOTO 2018
All Rights Reserved
photo@byu.edu  (801)422-7322

Hatalmas repülő szörny maradványaira bukkantak

24.hu

2018. 08. 14. 14:21

Kutatók egy csoportja új pteroszauruszfajt fedezett fel. A lelet mintegy 210 millió éves, tehát nagyjából 65 millió évvel idősebb az eddig ismert korai pteroszauruszoknál.

Az új faj, a Caelestiventus hanseni kövületét egy egykori oázisban azonosították – írja a BBC. Az új felfedezés azt jelenti, hogy a pteroszauruszok már jóval a dinoszauruszok előtt megjelentek a Földön.

A pteroszauruszok az első ismert repülő gerincesek, maradványaik viszont viszonylag ritkán kerülnek elő ép állapotban. Ennek oka az, hogy a könnyed, madárszerű csontjaik általában nem vészelték át az évmilliókat. Brooks Britt, a Brigham Young Egyetem munkatársa szerint a leletek többsége súlyosan eltorzult.

A szinte tökéletes állapotban fennmaradt koponya azonosítása éppen ezért kivételes lehetőséget kínált a kutatóknak a korai faj tanulmányozására. A vizsgálat azonban nem volt egyszerű, hiszen az esetleges sérülések miatt a csontokat nem lehetett kiemelni a fosszíliából.

Britt és kollégái ezért CT segítségével mérték fel a koponya formáját, majd 3D-s modellt alkottak a maradványról. Az elemzés rávilágított, hogy az állatnak igen összetett fogsora volt, melynek felső részéhez kiálló, éles fogak, alsó részéhez pedig pengeszerű fogak tartoztak.

Kép: Nate Edwards/BYU

A lelet egyik legnagyobb különlegessége, hogy meglehetősen kevés pteroszaurusz-kövület ismert a triász korból. Az új maradvány segíthet megérteni, hogy miként fejlődtek a hasonló élőlények evolúciójuk első 30 millió évében.

További érdekesség, hogy a kövület egy egykori sivatagi oázisban került elő a mai Utah területén. Ez igen meglepő, hiszen a szakértők eddig úgy vélték, hogy a korai pteroszauruszok kerülték az efféle környezeteket. A felfedezés azonban azt jelenti, hogy az élőlények már evolúciójuk kezdetén is igen változatos ökoszisztémákban fordultak elő.

Az érintett, nagyjából nappali nagyságú lelőhelyen a kutatók egyébként mintegy 18 000 leletet találtak, de csak egy tartozott pteroszauruszhoz. A Britték által azonosított fosszília egy még fiatal egyedtől származik.

Bár a példány még láthatóan nem volt kifejlett, szárnyfesztávolsága így is elérhette a másfél métert.

Britt szerint a maga korában a Caelestiventus hanseni nem akadhatott kihívóra a levegőben. A faj valószínűleg kisebb gerincesekre vadászott.

A csapat következő célja az, hogy a koponyát tovább vizsgálva újabb részleteket derítsenek ki az ősi állat életmódjáról.

Kiemelt fotó: Nate Edwards/BYU

Demonstrators hold flags of Europe and of Romania as they protest in the front of the Romanian Parliament in Bucharest March 6, 2018.
Hundreds of demonstrators from around the country staged a rally following a nation wide mobilisation on social media to protest against the corruption and against PSD, the ruling Social Democrat Party. Romania's justice minister launched a procedure to sack the popular and internationally respected head of the anti-corruption investigation body. As chief prosecutor in the DNA anti-corruption body, Laura Codruta Kovesi has helped bring a raft of corrupt officials to justice in recent years in one of the EU's most graft-ridden countries. / AFP PHOTO / Daniel MIHAILESCU