Megoldották az 570 millió éves kövületek rejtélyét

Több száz millió évvel ezelőtt a sekély vizekben furcsa, levélszerű organizmusok éltek. Az elmúlt évtizedekben komoly szakmai vita bontakozott ki akörül, hogy a különös létformák a gombákhoz, az algákhoz, az állatokhoz vagy egy mára eltűnt organizmuscsoporthoz tartoztak-e.

A legújabb leletek arról árulkodnak, hogy a rejtélyes fosszíliák állatok maradványai – írja a Live Science. Ez azt jelenti, hogy a legalább 571 millió éves kövületek a legelső ismert állatoktól származnak. A maradványok mintegy 30 millió évvel előzik meg a kambriumi robbanást, melynek során sok ma is ismert állatcsoport kialakult.

Magyar kutatók módszere segíthet a korai evolúció megértésében
Szöllősi Gergely János és kutatótársai DNS-szekvenciák alapján nyertek bepillantást az evolúció távoli múltjába.

A páfrányszerű fosszíliák világszerte megtalálhatóak, és az úgynevezett ediakara korból származnak. A periódus mintegy 635 millió éve kezdődött és 542 millió évvel ezelőttig tartott.

Jennifer Hoyal Cuthill, a Cambridge-i Egyetem munkatársa és az új tanulmány társszerzője szerint a lenyomatként fennmaradt leletek arról árulkodnak, hogy az élőlények teste puha volt, és hínárszerű nyúlványokkal rendelkeztek. Bár az első hasonló kövületeket 60 éve fedezték fel, a kutatók ma sem tudják pontosan, hogy milyen organizmusok is lehettek.

Az új publikációban Cuthill és kollégája, Csian Han, a kínai Északnyugati Egyetem szakértője 206 új fosszíliát mutatott be. A leletek mind egy fajtól, a Stromatoveris psygmoglenától maradtak fenn, és nagyjából 518 millió évesek. A kövületek a dél-kínai Csengcsiang megye területén kerültek elő.

S. psygmoglena levélszerű felépítése sokban hasonlított a korábbi, ediakara kori élőlényekére. Cuthill és Han számítógép segítségével vetette össze a két csoportot, külön kitérve a fizikai és evolúciós jellemzőkre. A szakértők végül arra jutottak, hogy mindkét csoport ugyanahhoz a törzshöz, a Petalonamae-hez tartozott,

ez pedig azt jelenti, hogy a korai organizmusok is állatok voltak.

Az új felfedezés alapján az állatok már jóval a kambriumi robbanás előtt kialakultak.

Mivel a páfrányszerű lények több tízmillió éven át fennmaradtak, valószínűsíthető, hogy a Petalonamae igen sikeres csoport volt. Igaz, az ediakarai fajok a kambriumra rég kipusztultak.

A tény, hogy a kutatók több mint 200 kövületet találtak, azt sugallja, hogy a S. psygmoglena kifejezetten gyakori fajnak számított. Úgy tűnik, az élőlény fontos szerepet töltött be ökoszisztémájában.

Kiemelt kép: Jennifer Hoyal Cuthill