Young man suffering from cold and coughing

Gyógymódot találhattak a megfázásra

Kutatók egy csoportja olyan vegyületet fejlesztett ki, amely meggátolja, hogy a meghűlésért felelős vírusok szaporodni tudjanak a sejten belül. Amennyiben a későbbi tesztek igazolják az anyag hatékonyságát, úgy elkészülhet a megfázás elleni gyógyszer.

Bár gyakran közönséges náthaként hivatkozunk rá, a meghűlést valójában 200 különböző vírus, főként az úgynevezett rhinovírusok okozhatják. Éppen a változatosság a fő oka annak, hogy az orvostudomány még napjainkra sem talált gyógymódot a megfázásra – a szakértők csupán a tüneteket tudják enyhíteni.

Az Imperial College London új eredményei azonban egy hatékony készítmény alapját rakhatják le – írja a ScienceAlert. A csapat a kutatás során ahelyett, hogy az egyes vírusokkal foglalkozott volna, inkább az emberi sejtekre koncentrált.

Ahhoz, hogy egy vírus szaporodni tudjon, át kell vennie az irányítást az emberi sejtben található egyik enzim, az N-mirisztoil-transzferáz (NMT) felett.

A vírusok eltérítik a gazdaszervezetet, hogy még több másolatot készítsenek magukról. Az enzim egyike azon gazdaenzimeknek, melyeket a vírus eltérít

– nyilatkozta Roberto Solari, az új tanulmány társszerzője.

A kutatók egy maláriát okozó mikroorganizmust, a Plasmodium falciparumot vizsgálva fedezték fel, hogy az általuk létrehozott vegyület, az IMP-1088, meggátolja, hogy a kórokozó az NMT-hez kötődjön. Bár a szakértők korábban is kísérleteztek az enzim védelmével, eddig nem azonosítottak kellően hatékony vegyületet.

A szakértők szerint az IMP-1088 nagyjából százezerszer jobban védi az NMT-t, mint a korábbi anyagok.

A vegyületet a csapat eddig csak laboratóriumi körülmények közt tesztelte emberi sejteken. Az első kísérletek azt mutatják, hogy az IMP-1088 nem veszélyes a sejtekre, ez pedig már önmagában biztató eredmény.

A klinikai vizsgálatok megkezdése előtt természetesen még állatokon is ki kell próbálni a vegyületet. A szakértők kihangsúlyozták: még sok időre lesz szükség, mire tényleges gyógyszert készíthetnek az anyagból.

Iranian troops take part in the "National Persian Gulf day"  in the Strait of Hormuz, on April 30, 2019. - The date coincides with the anniversary of a successful military campaign by Shah Abbas the Great of Persia in the 17th century, which drove the Portuguese navy out of the Hormuz Island, after which is named the waterway which separates the Gulf from the Sea of Oman. (Photo by ATTA KENARE / AFP)