Kényelmetlenül közel fog elhaladni egy idegen csillag a távoli jövőben

24.hu

2018. 05. 10. 12:51

A kutatók egy ideje tudják, hogy lassan, de biztosan közeledik a Nap felé egy másik csillag, a Gliese 710. Egy új kutatás a közelmúltban felfedte, hogy az érintett objektum a vártnál hamarabb érheti el rendszerünket, ráadásul közelebb is haladhat majd el.

A 0,6 naptömegű Gliese 710 valamivel több mint 1 millió év múlva rendkívül közel jár majd a Naphoz – írja az IFLScience. Az objektum ekkor a Naprendszer legkülső tartományán, az Oort-felhőn is jóval belül lesz.

Hogy a csillag jelenléte milyen hatással fog járni, nem tudni pontosan, de lehetséges, hogy a gravitációja miatt elindulnak majd a rendszer belseje felé a külső régiókban található üstökösök.

2016-ban Filip Berski és Piotr Dybczyński az Európai Űrügynökség Gaia űrtávcsövének segítségével pontosítani tudta a korábbi előrejelzéseket. Akkor a szakértők arra jutottak, hogy a csillag 1,35 millió év múlva lesz a legközelebb, ekkor 0,25 fényévre fekszik majd a Naptól.

A közelmúltban két kutató egy újabb adathalmazt elemezve még finomabb becslést adott. Új tanulmányukban Raul de la Fuente Marcos és Carlos de la Fuente Marcos, a Madridi Egyetem munkatársai azt írják, az objektum a véltnél jóval hamarabb és jóval közelebb fogja megközelíteni a Napot.

A szakértők úgy vélik, hogy a Gliese 710

1,29 millió év múlva mintegy 0,07 fényévre járhat majd csillagunktól.

A kutatók szerint az objektum valószínűleg nem lesz gravitációs hatással a helyi bolygókra, de az üstökösök révén így is befolyásolhatja a Naprendszer belsejét.

A szakértők vizsgálatuk során egy 70 000 évvel ezelőtt történt hasonló elhaladást is tanulmányoztak. Akkor egy vörös törpe, Scholz csillaga haladt át az Oort-felhőn.

A Gliese 710 jelenleg nagyjából 62 fényévre helyezkedik el a Naptól, így egyelőre nem mérhető a gravitációjának hatása.

(Kiemelt kép: NASA)