Középkori feljegyzések igazolhatják a kilencedik bolygó létezését

24.hu

2018. 05. 04. 14:57

Valahol a Naprendszer peremén egy hatalmas égitest, a feltételezett kilencedik bolygó várhat felfedezésre. Az elmúlt években egyre több, az objektum létezését igazoló adatot találtak, a közelmúltban pedig újabb potenciális bizonyítékra bukkantak.

A belfasti Queen’s University két kutatója abban bízik, hogy középkori pergamentekercsek és faliszőnyegek segítségével igazolhatják a kilencedik bolygó létezését – írja az Live Science. Az érintett források mind üstökösök megfigyeléséről számolnak be.

Bővelkedünk az óangol, óír, latin és orosz nyelvű, üstökösöket leíró középkori feljegyzésekben, amelyeket régóta figyelmen kívül hagynak

– mondta Marilina Cesario, a projekt vezetője. A szakértő hozzátette, a középkori embereket hozzánk hasonlóan lenyűgözte az égbolt.

Mivel az érintett források általában pontos dátumokat tartalmaznak, vizsgálatuk igen hasznos lehet a modern csillagászat számára.

Ha létezik a kilencedik bolygó, tíz földtömegű lehet, és a Naprendszer szélén helyezkedhet el. A kutatók azért gyanakodnak arra, hogy az égitest létezik, mert a Neptunusz pályáján túl fekvő Kuiper-övben több gravitációs jelenség is erre utal. Magát az objektumot ugyanakkor még nem sikerült meglelni.

Pedro Lacerda, a Queen’s University munkatársa szerint

a középkori feljegyzések újabb eszközt jelenthetnek a keresésben.

A kutató úgy véli, hogy számítógépes szimulációk segítségével meghatározhatnák, hogy az ismert üstökösök mikor voltak láthatóak a középkor során.

A szakértők kétféle szimulációt hoznának létre: az egyikben a virtuális Naprendszerben a kilencedik bolygót is szerepeltetnék, a másikban viszont nem. Ha előbbi modell illeszkedne jobban a középkori megfigyelésekhez, úgy a szimuláció újabb bizonyíték lehetne a feltételezett kilencedik bolygó létezésére.

(Kiemelt kép: Caltech/R. Hurt (IPAC))

Gyula, 2012. január 19.
A gyulai Pándy Kálmán Megyei Kórház egyik munkatársa egy beteg sugárkezelését készíti elő az onkológiai osztályon. A kórház - holtversenyben a Debreceni Egyetem Orvos- és Egészségtudományi Centrum Idegsebészeti Klinikájával - második helyen végzett a HáziPatika.com által meghirdetett Az év kórháza szavazáson.
MTI Fotó: Rosta Tibor