Megtalálták az Univerzum hiányzó anyagának egy részét

A legtöbb galaxisban a vártnál jóval kevesebb anyagot találni. A Tejútrendszer például csupán a vélt mennyiség felét, míg bizonyos közeli rendszerek csak a harmadát tartalmazzák. A csillagászat egyik legnagyobb kérdése, hogy hol is lehet a többi anyag.

Jiangtao Li, a Michigani Egyetem munkatársa és az új tanulmány vezető szerzője szerint a kérdés régóta megválaszolásra vár, a szakértők pedig rengeteget foglalkoztak a hiányzó anyag keresésével.

Miért nincs a galaxisokban – vagy ott van, csak nem látjuk? Ha nincs ott, hol lehet? Fontos, hogy megoldjuk ezt a rejtvényt, mivel ez az egyik legbizonytalanabb rész a korai univerzumot és a galaxisok formálódását bemutató modellekben

– nyilatkozta a szakértő.

Hogy megoldják a problémát, Li és kollégái hat közeli rendszert kezdtek el elemezni – számol be az IFLScience.  A szakértők azt feltételezték, hogy a hiányzó anyag ezen galaxisok peremén, az úgynevezett halóban helyezkedhet el alacsony sűrűségű, rendkívül forró gáz formájában.

A kutatók vizsgálatuk során megtalálták az anyag egy részét.

A Tejútrendszerben például a hiányzó anyag negyedét sikerült kimutatni.

A hiányzó anyag egy része (kép: ESA/XMM-Newton; J-T. Li (University of Michigan, USA); Sloan Digital Sky Survey (SDSS))

A szakértők azt feltételezik, hogy a hiányzó anyag olyan halvány, hogy rendkívül nehéz a mai műszerekkel kimutatni. A kereséshez a csapat az Európai Űrügynökség XMM-Newton röntgencsillagászati műholdját használta. A hat rendszerből gyűjtött adatok alapján egyetlen, átlagos tulajdonságú galaxismegfigyelést hoztak létre.

Joel Bregman, a Michigani Egyetem kutatója és a tanulmány társszerzője szerint ezzel sikerült felerősíteni és egységesíteni a rendszer jelét. A módszerrel a röntgensugárzás háromszor távolabbról is megfigyelhető volt, mintha egyetlen galaxis adatait használták volna.

Bár a csapat nem tudta azonosítani az összes hiányzó anyagot, így is komoly előrelépést értek el a keresésben. A többi anyag valószínűleg hidegebb vagy melegebb gáz formájában van jelen, ennek vizsgálatához pedig eltérő eszközökre vagy távolabbi galaxisok tanulmányozására lesz szükség.

A tudósok azt feltételezik, hogy a hiányzó anyagot a szupermasszív fekete lyukak, illetve a szupernóvává váló csillagok lökték ki az intergalaktikus térbe. Az anyag azonosításával a szakértők pontosabb képet kaphatnak a galaxisok fejlődéséről.