Dark night sky with plenty of stars as background

Megtalálták az Univerzum hiányzó anyagának egy részét

24.hu

2018. 04. 23. 12:25

A legtöbb galaxisban a vártnál jóval kevesebb anyagot találni. A Tejútrendszer például csupán a vélt mennyiség felét, míg bizonyos közeli rendszerek csak a harmadát tartalmazzák. A csillagászat egyik legnagyobb kérdése, hogy hol is lehet a többi anyag.

Jiangtao Li, a Michigani Egyetem munkatársa és az új tanulmány vezető szerzője szerint a kérdés régóta megválaszolásra vár, a szakértők pedig rengeteget foglalkoztak a hiányzó anyag keresésével.

Miért nincs a galaxisokban – vagy ott van, csak nem látjuk? Ha nincs ott, hol lehet? Fontos, hogy megoldjuk ezt a rejtvényt, mivel ez az egyik legbizonytalanabb rész a korai univerzumot és a galaxisok formálódását bemutató modellekben

– nyilatkozta a szakértő.

Hogy megoldják a problémát, Li és kollégái hat közeli rendszert kezdtek el elemezni – számol be az IFLScience.  A szakértők azt feltételezték, hogy a hiányzó anyag ezen galaxisok peremén, az úgynevezett halóban helyezkedhet el alacsony sűrűségű, rendkívül forró gáz formájában.

A kutatók vizsgálatuk során megtalálták az anyag egy részét.

A Tejútrendszerben például a hiányzó anyag negyedét sikerült kimutatni.

A hiányzó anyag egy része (kép: ESA/XMM-Newton; J-T. Li (University of Michigan, USA); Sloan Digital Sky Survey (SDSS))

A szakértők azt feltételezik, hogy a hiányzó anyag olyan halvány, hogy rendkívül nehéz a mai műszerekkel kimutatni. A kereséshez a csapat az Európai Űrügynökség XMM-Newton röntgencsillagászati műholdját használta. A hat rendszerből gyűjtött adatok alapján egyetlen, átlagos tulajdonságú galaxismegfigyelést hoztak létre.

Joel Bregman, a Michigani Egyetem kutatója és a tanulmány társszerzője szerint ezzel sikerült felerősíteni és egységesíteni a rendszer jelét. A módszerrel a röntgensugárzás háromszor távolabbról is megfigyelhető volt, mintha egyetlen galaxis adatait használták volna.

Bár a csapat nem tudta azonosítani az összes hiányzó anyagot, így is komoly előrelépést értek el a keresésben. A többi anyag valószínűleg hidegebb vagy melegebb gáz formájában van jelen, ennek vizsgálatához pedig eltérő eszközökre vagy távolabbi galaxisok tanulmányozására lesz szükség.

A tudósok azt feltételezik, hogy a hiányzó anyagot a szupermasszív fekete lyukak, illetve a szupernóvává váló csillagok lökték ki az intergalaktikus térbe. Az anyag azonosításával a szakértők pontosabb képet kaphatnak a galaxisok fejlődéséről.

Passerbys cross a street in the city centre of Cottbus, Germany, 23 January 2018. Cottbus is becoming the scene of ugly attacks between Germans and foreigners. The rage is let out in the nice corners of Cottbus, not in the areas dominated by prefabricated buildings. Photo: Patrick Pleul/dpa-Zentralbild/ZB