Lehet, hogy mégsem létezik az egyik legismertebb Föld-szerű exobolygó

24.hu

2018. 04. 11. 08:13

A kutatók 2015-ben hatalmas szenzációként jelentették be a Kepler-452b felfedezését. Az égitest az akkori adatok szerint egy szuperföld típusú objektum, amely csillaga lakható övezetében kering.

A Kepler-452b az adatok szerint a Földtől 1400 fényévre helyezkedik el, és mintegy 1,6-szer nagyobb tömegű, mint bolygónk. Az égitest egy Nap-szerű csillag, a Kepler-452 körül kering.

Mivel a gazdacsillaga nagyjából 1,5 milliárd évvel idősebb a Napnál, a kutatók sokáig úgy tekintettek a Kepler-452b-re, mint a Föld idősebb „unokatestvérére”.

Egy új vizsgálat szerint ugyanakkor lehetséges, hogy az exobolygó valójában nem is létezik

– írja az IFLScience.

A Fergal Mullally, a Princeton Egyetem és a SETI Intézet munkatársa által vezetett csapat a Kepler űrtávcső adatainak ismételt elemzésével olyan égitestekre bukkant, melyek nem feltétlenül léteznek. Az objektumok közt van a Kepler-452b is. Tanulmányukban a szerzők azt írják, a Kepler-452b-t többé nem szabad az igazolt exobolygók közt jegyezni.

A kutatók úgy vélik, 16-92 százalékos az esélye, hogy az égitest valóban létezik. A szakértők azután jutottak erre a megállapításra, hogy átlagolták a misszió hibáit, majd következtettek arra, hogy mely adatok lehetnek mérési hiba eredményei.

A csapat több mint 100 000, a Kepler űrtávcső által azonosított csillagot vizsgált meg. A kutatók az adatok alapján megállapították, hogy a Föld-szerű, 200 napos keringési idejű exobolygók létezésének bizonyítása a legnehezebb. Ezen égitestek ugyanis ritkán haladnak el csillaguk előtt, ráadásul csak kevéssé takarják ki annak fényét.

Az új tanulmány természetesen nem jelenti azt, hogy a Kepler-452b nem egy valódi bolygó. Natalie Batalha, a Kepler-452b-t felfedező csapat tagja szerint a friss publikációban vázolt problémáról eddig is tudtak. A szakértő hozzátette, az új tanulmány egyik hibája, hogy statisztikai módszerekkel dolgozik, és nem egyedi eseteket elemez.

A NASA Exobolygó-tudományi Intézete a Kepler-452b-t egyelőre nem távolítja el arról a listájáról, melyen az igazoltan létező Naprendszeren kívüli égitesteket jegyzi. Amennyiben azonban újabb tanulmányok is alátámasztják Mullallyék eredményeit, lehetséges, hogy a Kepler-452b lekerül a listáról.

Az exobolygó a számítások alapján április 18-án fog legközelebb elhaladni csillaga előtt, ezen esemény vizsgálatára azonban nem tudtak felkészíteni egyetlen űreszközt sem. Éppen ezért a kutatóknak még 2019. május 9-éig kell várniuk, mire ismét megfigyelhetik az égitestet.

(Kiemelt kép: NASA Ames/JPL-Caltech/T. Pyle)