Healthy food clean eating selection: fish, fruit, vegetable, seeds, superfood, cereals, leaf vegetable on gray concrete background copy space

Az alacsony zsírtartalmú diéta megvédheti az agyat

2018. 03. 26. 15:15

Egy új kutatás szerint az alacsony zsírtartalmú diéta segíthet az agysejtek védelmében. Az adatok alapján a speciális étrend akár a testmozgásnál is hatásosabb lehet.

A Gröningeni Egyetemi Egészségközpont új, egereken elvégzett kísérlete alapján az ajánlottnál 40 százalékkal alacsonyabb kalóriájú, alacsony zsírtartalmú diéta csökkentik az agysejtek gyulladását, és segíti megőrizni az agyszövetek egészségét – írja az indy100. A kutatók eredményeiket a Frontiers in Molecular Neuroscience folyóiratban mutatták be.

A vizsgálatban a szakértők a microglia sejtekre összpontosítottak. Ezek a sejtek a neuronok közti kapcsolatokat szabályozzák, és elengedhetetlenek az agy megfelelő működéséhez.

Bart Eggen, a tanulmány vezető szerzője szerint az elhízás és elöregedés világszerte egyre gyakoribb, a jelenségek központi idegrendszerre gyakorolt hatása azonban kevéssé ismert. A szakértő hozzátette, kísérletükben azt elemezték, hogy miként hat az egerek microgliáira az öregedés során az alacsony és magas zsírtartalmú étrend, a testmozgás, illetve a kalóriakorlátozás.

Az öregedés okozta microgliagyulladás aktiválódása csak akkor volt megelőzhető, ha az egerek alacsony zsírtartalmú diétát fogyasztottak, és korlátozták a kalóriabevitelüket

– mondta Eggen. A kutató hozzátette, az alacsony zsírtartalmú diéta önmagában nem volt elegendő.

A vizsgálat felfedte, hogy az egereknél a táplálék zsírtartalma és a bevitt kalória mennyisége az idő múlásával jelentős hatást gyakorol az agyra. Feltételezhető, hogy az embereknél is hasonló a helyzet.

Az agysejtek gyulladása áll számos betegség, így a sclerosis multiplex, a Rasmussen-féle agyvelőgyulladás és a demencia hátterében. Eggenék felfedezése ezért segíthet új gyógymódok kidolgozásában.

A szakértők ugyanakkor kiemelték, hogy kutatásukban a rágcsálókat egész életükben alacsony zsírtartalmú diétán tartották, így nem tudni, hogy milyen hatással lenne az étrend olyan személyekre, akik korábban sok zsírt vettek magukhoz.