A jövő: egy korty pia is ki fog ütni

Nem lesz több alkoholista, nagyivó, de a hétvégi bulik is már akkor ájulással végződhetnek, mikor még el sem kezdődtek. Az evolúció gondoskodik rólunk.

A túlzott mértékű alkoholfogyasztás és annak következményei világszinten nagyon komoly egészségügyi és szociális, társadalmi problémát jelent, Magyarország sem kivétel: alkoholisták és nagyivók arányát tekintve sajnos előkelő helyen állunk. A problémára hatékony megoldás nincs, az ember iszik és kész.

Válasz a kihívásokra

Sokat vagy keveset az alkalom, hozzáállás, helyzet, lelki alkat és genetika kérdése, ám a Pennsylvaniai Egyetem friss kutatása szerint az alkoholmámor nyújtotta örömök már nem tartanak sokáig.

Az evolúció gondoskodik róla, hogy már néhány korty is úgy kiüssön, hogy nemcsak alkoholista, de másnapos se legyen senki.

A tudósok négy kontinensről származó 2500 ember genomját vizsgálták, amelyek 26 különböző népességből származtak. Vagyis nagy volt a szórás. Tudjuk, hogy az evolúció soha nem áll le, folyamatosan formál minden élőlényt a környezeti kihívásoknak megfelelően: a kutatók ennek nyomait keresték az emberekben. Olyan genetikai változásokat, amelyek egymástól függetlenül fejlődtek ki térben távol egymástól, de hasonló kihívásokra adott válaszként.

Gyors részegség és kész

Ilyen az alkohol lebontásáért felelős folyamat változása. Az alkoholt az alkohol dehidrogenáz nevű enzim kezdi el acetaldehiddé bontani abban a pillanatban, ahogy az első korty a szervezetünkbe jut. Az acetaldehid pedig a másnaposság legfőbb felelőse, és itt kezdődik egy ördögi kör: minél több alkohol dehidrogenáz található egy ember szervezetében, annál jobban bírja a piát, ám annál borzasztóbb másnapra számíthat, azaz annál több acetaldehiddel kell megbirkóznia.

Rendjén van, ha az ember esik-kel a piától
Nem szép látvány, és másnap még kellemetlen is lehet, de nem szegény italozó tehet róla, ha egyes mozdulatai nem a tervek szerint jönnek össze, ha fel-felborul útközben. A füle a bűnös.

A másnapos kín nincs hiába, általában egy nap elteltével jobban érezzük magunkat. Namost az amerikai kutatók azt találták, hogy az evolúció ezerrel harcol az alkoholizmus megszüntetéséért – írja az IFLScience.com.

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy az alkohol-dehidrogenáz új variánsai jönnek létre, amelyek zéró toleranciát hirdetnek az alkohollal szemben, nem pazarolnak energiát lebontására. Jelenleg az ázsiai népesség egy hatalmas hányadára jellemző, hogy kevés alkohol dehidrogenázt képesek termelni, szervezetük lassan bontja az alkoholt, magyarul nagyon gyorsan berúgnak. A jövőben ez várhat az egész emberiségre.

(Kiemelt kép: CreditIGOR STEVANOVIC / SCIENCE PHOTO / IST / SCIENCE PHOTO LIBRARY)