Az alkohol súlyos károkat okozhat a DNS-ben

Egyre több adat bizonyítja, hogy az alkoholfogyasztás növeli a rák kialakulásának kockázatát. Egy új, egereken elvégzett kísérlet magyarázatot adhat a jelenségre.

A szakértők szerint az összefüggés hátterében egy vegyület, az acetaldehid áll – számol be a ScienceAlert. Az anyag az alkohol lebontása közben keletkezik, és ez okozza a másnaposságot.

Amikor túl sok acetaldehid kerül a szervezetbe, ellehetetlenül a semlegesítése, így a vegyület a sejtekben halmozódik fel. A Cambridge-i Egyetem új kutatása szerint ekkor az anyag a DNS-t kezdi el pusztítani.

Az vitatott, hogy az alkohol pontosan hogyan károsít minket

– mondta a The Guardiannek Ketan Patel, a vizsgálat vezetője. A szakértő hozzátette, új tanulmányuk erős bizonyíték arra, hogy az alkohollebontás DNS-károkat vált ki az őssejtekben.

Korábbi kutatások már igazolták ugyan, hogy az acetaldehid roncsolja a DNS-t, ezeket a vizsgálatokat azonban nem élő szervezetekben végezték el. Az új kísérletben a szakértők egereknek adtak etanolt, majd kromoszómaanalízis és DNS-szekvenálás segítségével mérték fel a genetikai roncsolódásokat a vérőssejtekben.

Az elemzés kimutatta, hogy az acetaldehid tartós károkat okozott az őssejtek DNS-ében, így befolyásolva működésüket.

A vizsgálathoz a kutatók olyan genetikailag módosított egereket használtak, melyeknek szervezete képtelen volt semlegesíteni a vegyületet. Ezen rágcsálókban négyszer súlyosabb sejtsérüléseket azonosítottak, mint a kontrollcsoport példányaiban.

Patel szerint a kísérlet során hatalmas károkat mutattak ki: a DNS egy része kitörlődött, megsérült, sőt, a kromoszóma bizonyos részei leváltak és újrarendeződtek. Bár a szervezet normál esetben képes helyreállítani a károkat, van olyan mutáció, amely ellehetetleníti ezt.

Patel úgy véli, hogy azokat az embereket, akik képtelenek megfelelően feldolgozni az alkoholt, sokkal nagyobb eséllyel fenyegeti az alkohol okozta DNS-károsodás, illetve bizonyos ráktípusok kialakulása. A szakértő hozzátette, az alkohol egyéb módokon a megfelelő védelmi rendszerrel rendelkezőkre is veszélyes lehet.

A csapat következő célja az, hogy kiderítse, miért csak bizonyos ráktípusokkal hozható összefüggésbe az alkoholfogyasztás.