Couple toasting with wine

Az alkohol súlyos károkat okozhat a DNS-ben

24.hu

2018. 01. 05. 13:49

Egyre több adat bizonyítja, hogy az alkoholfogyasztás növeli a rák kialakulásának kockázatát. Egy új, egereken elvégzett kísérlet magyarázatot adhat a jelenségre.

A szakértők szerint az összefüggés hátterében egy vegyület, az acetaldehid áll – számol be a ScienceAlert. Az anyag az alkohol lebontása közben keletkezik, és ez okozza a másnaposságot.

Amikor túl sok acetaldehid kerül a szervezetbe, ellehetetlenül a semlegesítése, így a vegyület a sejtekben halmozódik fel. A Cambridge-i Egyetem új kutatása szerint ekkor az anyag a DNS-t kezdi el pusztítani.

Az vitatott, hogy az alkohol pontosan hogyan károsít minket

– mondta a The Guardiannek Ketan Patel, a vizsgálat vezetője. A szakértő hozzátette, új tanulmányuk erős bizonyíték arra, hogy az alkohollebontás DNS-károkat vált ki az őssejtekben.

Korábbi kutatások már igazolták ugyan, hogy az acetaldehid roncsolja a DNS-t, ezeket a vizsgálatokat azonban nem élő szervezetekben végezték el. Az új kísérletben a szakértők egereknek adtak etanolt, majd kromoszómaanalízis és DNS-szekvenálás segítségével mérték fel a genetikai roncsolódásokat a vérőssejtekben.

Az elemzés kimutatta, hogy az acetaldehid tartós károkat okozott az őssejtek DNS-ében, így befolyásolva működésüket.

A vizsgálathoz a kutatók olyan genetikailag módosított egereket használtak, melyeknek szervezete képtelen volt semlegesíteni a vegyületet. Ezen rágcsálókban négyszer súlyosabb sejtsérüléseket azonosítottak, mint a kontrollcsoport példányaiban.

Patel szerint a kísérlet során hatalmas károkat mutattak ki: a DNS egy része kitörlődött, megsérült, sőt, a kromoszóma bizonyos részei leváltak és újrarendeződtek. Bár a szervezet normál esetben képes helyreállítani a károkat, van olyan mutáció, amely ellehetetleníti ezt.

Patel úgy véli, hogy azokat az embereket, akik képtelenek megfelelően feldolgozni az alkoholt, sokkal nagyobb eséllyel fenyegeti az alkohol okozta DNS-károsodás, illetve bizonyos ráktípusok kialakulása. A szakértő hozzátette, az alkohol egyéb módokon a megfelelő védelmi rendszerrel rendelkezőkre is veszélyes lehet.

A csapat következő célja az, hogy kiderítse, miért csak bizonyos ráktípusokkal hozható összefüggésbe az alkoholfogyasztás.

ILLUSTRATION - A young man holds a smartphone displaying an erotic photo of a young woman in Hanover, Germany, 31 October 2013. Many headmasters from Cloppenburg have warned parents against the new trend of 'sexting', an act of sending sexually suggestive photographs between mobile phones or upload them to social networks. Photo: JULIAN STRATENSCHULTE