3d rendering viruses in infected organism, viral disease epidemic, virus abstract background.

Korábban ismeretlen vírusokat találtak az óceánban

24.hu

2018. 01. 25. 13:30

Az óceán tele van apró organizmusokkal: egyetlen milliméternyi vizében 10 millió vírus úszkál. Egy új vizsgálat során a kutatók újabb, igencsak érdekes vírusokra bukkantak.

Kutatók egy csoportja korábban ismeretlen víruscsaládot talált az óceánban – számol be a ScienceAlert. A kutatók szerint az új csoportot hagyományos módszerekkel nem lehet azonosítani. A szakértők úgy vélik, hogy az érintett vírusok már a szárazföldön, akár szervezetünkben is jelen lehetnek.

Egyáltalán nem hisszük, hogy óceánspecifikusok lennének

– mondta Martin Polz, az MIT munkatársa. A kutató kollégáival a massachusettsi partoknál begyűjtött vízmintákat analizálta.

A csapat által felfedezett vírusok több szempontból is érdekesek. A szakértők szerint a legtöbb vírus kétszálú DNS-sel rendelkezik. Ezek közül a „farkas” változatokat vizsgálják a legtöbbet a tudósok. A farktalan verziókat kevéssé ismerik, ezek biológiai tulajdonságait ugyanis hagyományos tesztekkel nehéz kimutatni.

Ez persze nem jelenti azt, hogy lehetetlen megtalálni őket. Az új tanulmányban a szerzők azt írják, képesek voltak az óceáni mintákban azonosítani az organizmusokat, majd szekvenálni a DNS-üket.

Szervezetünkben is jelen lehetnek

A vizsgálatból kiderült, hogy a viszonylag gyakran előforduló tengeri baktériumcsalád, a Vibrionaceae 200 tagjából 18 valójában a vírusok egy új, farktalan, kétszálú DNS-sel rendelkező csoportjába tartozik. A családot Autolykiviridae-nek nevezték el, utalva a görög mitológia ravasz tolvajára, Autoküloszra.

Az új felfedezés remélhetőleg segíteni fog a vírusevolúció alaposabb megértésében. A kutatók úgy vélik, hogy az Autolykiviridae tagjai a vírusok egy ősi vonalához tartoznak.

Az új családban a genomok hossza viszonylag rövid. Az organizmusok ráadásul a többi vírustól eltérően nem egy-egy baktériumtípust, hanem számtalan különböző változatot képesek megtámadni.

Ez azt jelenti, hogy a vírusok hatalmas szerepet játszhatanak az óceán bakteriális világának szabályzásában.

A kísérletek azt bizonyítják, hogy a család rendkívül hatékony a baktériumok elpusztításában.

A kutatók a DNS-adatbázist is megvizsgálták, hogy kiderítsék, ismernek-e már az Autolykiviridae-re emlékeztető csoportot. Libusha Kelly, a tanulmány társszerzője szerint hasonló virális szekvenciákat találtak az emberi bélrendszerben. A szakértők egyelőre nem tudják, hogy a vírusok hatnak-e a szervezetünkben fellelhető baktériumokra.

A csapat azt tervezi, hogy folytatja az új vírusok elemzését. Az újabb kutatások remélhetőleg hozzájárulnak majd az organizmusok szerepének alaposabb megértéséhez.

This general view taken on August 15, 2018, shows abandoned vehicles on the Morandi motorway bridge after a section collapsed in the north-western Italian city of Genoa.
At least 30 people were killed on August 14, when the giant motorway bridge collapsed in Genoa in northwestern Italy. The collapse, which saw a vast stretch of the A10 freeway tumble on to railway lines in the northern port city, was the deadliest bridge failure in Italy for years, and the country's deputy transport minister warned the death toll could climb further. / AFP PHOTO / Piero CRUCIATTI / AFP / Piero CRUCIATTI