Újabb tanulmány igazolja, hogy a Naprendszer igen különleges

Kutatók egy csoportja 909 exobolygót és 355 csillagot elemezve arra jutott, hogy a legtöbb bolygórendszert a Naprendszertől eltérően szigorú szabályosság jellemzi.

A Lauren Weiss, a Montreali Egyetem munkatársa által vezetett nemzetközi csapat kimutatta, hogy az egyazon csillag körül keringő bolygók mérete általában hasonló, keringési távolságuk pedig szabályos – számol be az egyetem oldala. A vizsgálat során a kutatók a W. M. Keck Obszervatóriummal figyelték meg a Kepler űrtávcső által felfedezett bolygórendszereket.

Az új eredmények azt sugallják, hogy a legtöbb rendszer másként fejlődött, mint a Naprendszer.

A NASA adatai szerint a tudomány már több mint 3500 exobolygót ismer, így a kutatók meglehetősen nagy mintán vizsgálhatják a rendszereket. Weiss csapata 1305 csillag és a hozzájuk tartozó 2025 bolygó méretét mérték fel. Az új tanulmányban a szakértők a vizsgált rendszerekből 355-re fókuszáltak, melyekben összesen 909 bolygó kering. Az égitestek többsége 1000-4000 fényévre fekszik a Földtől.

A kutatók a statisztikai analízis segítségével két különös mintára bukkantak. Az elemzés alapján a szomszédos exobolygók hasonló méretűek, a pályájuk közti távolság pedig többnyire szabályos.

Az új adatokból a szakértők következtetni tudtak arra, hogy miként formálódik a rendszerek többsége. A klasszikus elmélet szerint az égitestek a fiatal csillagokat körülvevő protoplanetáris korongokban születnek. A bolygók kialakulhatnak szabályosan, ahogyan azt a legújabb vizsgálat is mutatja.

A Naprendszerben azonban a belső égitestek meglepő változatosságot mutatnak. A rendszerünkben fellelhető bizonyítékok azt sugallják, hogy a Jupiter és a Szaturnusz megzavarta a Naprendszer korai szerkezetét. A legtöbb csillag körül viszont szabályosan helyezkednek el a hasonló méretű objektumok, ami azt mutatja, hogy ezek a rendszerek keveset változtak létrejöttük óta.

A Naprendszer bolygói Kép: NASA/Wikimedia Commons

Weiss és csapata ezt a hipotézist akarja a jövőben teszt elé állítani. A szakértők olyan rendszereket fognak keresni, melyekben több bolygó is kering. A kutatók azt szeretnék felmérni, hogy milyen hatással van a belső bolygók mintázatára a Jupiter-szerű objektumok jelenléte vagy hiánya.

Ha a csillagászoknak sikerül azonosítaniuk azokat a döntő tényezőket, melyek befolyásolják az exobolygók méretét, az sokat segíthet a Föld-szerű égitestek megtalálásában.

(Kiemelt kép: Wikimedia Commons/Lsmpascal)