A young green turtle stares into the camera lens as it surfaces from feeding to grab a gulp of air.

Egyre kevesebb a hím teknős a klímaváltozás miatt

24.hu

2018. 01. 09. 16:00

A kutatók a Nagy-korallzátony közelében található fészkeket vizsgálva arra jutottak, hogy rendkívül kevés hím teknős kel ki. A jelenség hátterében a globális felmelegedés áll.

A Current Biology folyóiratban megjelent új tanulmány szerint még nagyobb veszélyben vannak a közönséges levesteknősök (Chelonia mydas), mint eddig hittük – számol be a Live Science.

Michael P. Jensen, az amerikai Nemzeti Éghajlati Adatközpont tengerbiológusa által vezetett kutatócsapat ugyanis megállapította, hogy a Nagy-korallzátony környékének legforróbb partjain kikelt teknősök 99,8 százaléka nőstény. Délebbre, a hűvösebb régiókban valamivel jobb a helyzet, itt a fiatal példányok 35 százaléka hím.

Az eredmény nem meglepő, ismerve a teknősök biológiáját. A legtöbb teknősfajnál – így a közönséges levesteknősnél is – az egyedek neme genetikailag nincs meghatározva. Hűvösebb körülmények közt több hím, míg melegebb környezetben több nőstény kel ki.

Az, hogy milyen hőmérséklet mellett alakul ki az 50-50 százalékos arány, az adott faj, sőt, az adott fészekcsoport genetikájától függ. A szakértők szerint a teknősök általában olyan időpontban rakják le tojásaikat, amikor a hőmérséklet kicsit melegebb, így a populációban általában valamivel több a nőstény.

Egy kis hőmérséklet-emelkedés azonban már elég lehet ahhoz, hogy szinte teljesen eltűnjenek a hímek.

A Raine-sziget pedig, ahol a kutatócsapat által megfigyelt fő fészekcsoport fekszik, látványos felmelegedésen esett át az 1990-es évek óta.

Mivel a teknősök nemét egyszerű megfigyelés alapján nem lehet megállapítani, a szakértők a vizsgálat során az állatok hormonjait elemezték. Ehhez vérplazmamintákat gyűjtöttek be az élőlényektől.

A csapat egyelőre nem tudja, hogy a nőstények arányának emelkedése milyen hatással lesz a populációra. Bár a hímek gyakrabban képesek szaporodni, mint a nőstények, nem biztos, hogy a maroknyi hím elegendő lesz az egyedszám fenntartásához. Ugyanakkor az sem lehetetlen, hogy a nőstények délebbre vonulva keresnek majd maguknak új hímeket.

A kutatók szerint eredményeik azt mutatják, hogy azonnali lépésekre van szükség, ha meg akarjuk óvni a fajt.

ILLUSTRATION - A young man holds a smartphone displaying an erotic photo of a young woman in Hanover, Germany, 31 October 2013. Many headmasters from Cloppenburg have warned parents against the new trend of 'sexting', an act of sending sexually suggestive photographs between mobile phones or upload them to social networks. Photo: JULIAN STRATENSCHULTE