Új óriáspolipfajt fedeztek fel Alaszka partjainál

24.hu

2017. 12. 29. 11:08

Bár az új faj hatalmasra nő, és az alaszkai halászok gyakran találkoznak vele, a tudósok figyelmét eddig valahogy elkerülte.

Az óriáspolip (Enteroctopus dofleini) messze a legnagyobb polipfaj, melyet a tudomány ismer: karjainak hossza a 7-8 métert, testtömege pedig a 70 kilogrammot is elérheti. Az állat a Csendes-óceán part menti hideg, oxigéndús vizeiben fordul elő Dél-Kaliforniától Alaszkáig, illetve a Japán-tengerig.

Kutatók egy csoportja a közelmúltban egy újabb hatalmas polipfajt írt le az American Malacological Bulletin folyóiratban – számol be az IFLScience. Az új jövevény, a fodros óriáspolip az óriáspolippal áll rendkívül közeli rokonságban.

Mivel az óriáspolip hatalmas területen fordul elő, nem meglepő, hogy látványos genetikai eltérések vannak az egyes térségekben élő példányok között. Az elképzelés, hogy a populáció valójában két különálló fajból áll, már 2012-ben felmerült. Ekkor a kutatók egy kisebb genetikai elemzést végeztek el néhány alaszkai egyeden.

Az analízis kimutatta, hogy a régióban két, genetikailag igen eltérő csoport él. Mivel a vizsgálathoz az állatok apró szövetdarabjait használták, a kutatók nem tudták megállapítani, hogy vannak-e morfológiai különbségek is a két populáció között.

Néhány évvel később aztán sikerült igazolni, hogy Alaszka partjainál két faj is fellelhető. Az Alaska Pacific University munkatársai egy helyi halász járulékos fogását tanulmányozva több polipot is felfedeztek. A csapat az újabb genetikai minták elemzése mellett a morfológiai különbségeket is megfigyelhette.

Így derült ki, hogy a már ismert óriáspolip mellett a térségben él egy másik faj is. Ezen élőlény jellegzetessége a köpenyén lefelé futó fodros gerinc, illetve a szemei körül található, szempillákra emlékeztető fodrok.

Bár a kutatók eddig nem ismerték az új fajt, a helyi halászok már számtalanszor találkozhattak az élőlénnyel.

A szakértők becslése alapján Alaszkánál minden harmadik kifogott óriáspolip a fodros típusoz tartozik, ez pedig azt jelenti, hogy a faj meglehetősen gyakori.

Hogy a populáció pontosan hány egyedet is számlál, nem tudni, ugyanis a kutatók szerint a fodros óriáspolip mélyebben él, mint eddig is ismert rokona.

(Kiemelt kép: Alaska Octopus Project)

Puidoux, 2018. szeptember 25.
Saszla szőlőt szüretelnek a lavaux-i szőlőültetvényeken a nyugat-svájci Puidoux-ban 2018. szeptember 20-án. A Genfi-tó északi partja mentén 898 hektáron elterülő, lavaux-i teraszos művelésű szőlőskertek 2007-ben kerültek fel az UNESCO kulturális világörökségének jegyzékére. Az itt termő legismertebb szőlőfajta a saszla. A borvidéket a „három nap” régiójának is hívják, mivel a szőlőtermesztéshez szükséges napfény és meleg három helyről érkezik, az égből, a tó felszínéről és a teraszokat tartó kőfalakból. (MTI/EPA/Valentin Flauraud)