multinucleated giant

A vírusfertőzés és a rák ellen is védhet egy új fehérje

24.hu

2017. 11. 29. 14:05

A Dél-Kaliforniai Egyetem csapata olyan fehérjét azonosított, amely segíthet megakadályozni a herpesz egyik típusának szaporodását, így csökkentve a rák kialakulásának kockázatát.

A kutatók a humán herpeszvírus 8-at (HSV-8), más néven a Kaposi-szarkómához társuló herpeszvírust vizsgálták – számol be a Phys.org. A Kaposi-szarkóma – melyet első leírójáról, Kaposi Mórról neveztek el – egy rosszindulatú érdaganat, amely a bőrön és a nyálkahártyán jelentkezik.

Shou-Jiang Gao, az új tanulmány társzerzője, közel 25 éve tanulmányozza a HSV-8-at. A szakértő csapatával a kutatás során olyan térképet készített, melyen az egészséges és a fertőzött sejtek láthatóak. A szakértők szerint a herpeszhez köthető globális egészségügyi problémák miatt kiemelten fontos annak megértése, hogy az inaktív vírus miként változik rákot okozó rendellenességgé.

A WHO adatai alapján napjainkban mintegy 3,7 milliárd 50 évesnél fiatalabb embert érint a két leggyakoribb típus – a szájat érintő HSV-1, illetve a nemi szerveket támadó HSV-2 – valamelyike.

Ez a populáció mintegy 67 százalékát teszi ki.

A vírusok többsége alvó állapotban marad egészen addig, amíg a megfertőzött szervezet immunrendszere valamilyen tényező – például a kor vagy egy betegség – hatására le nem gyengül. Mikor a test védelmi rendszere nem elég erős ahhoz, hogy kordában tartsa a kórokozókat, bizonyos herpesztípusok képesek rákot okozni.

A Kaposi-szarkóma jóval gyakoribb a HIV-fertőzötteknél, az átültetésen átesetteknél és az afrikai származású férfiaknál. Afrika egyes régióiban a lakosság több mint 90 százalékán figyelhetőek meg a HSV-8 tünetei. Gao úgy gondolja, hogy eredményeik segíthetnek új terápiás megközelítések kidolgozásában.

A szakértők hírvivő RNS-eket (mRNS) figyeltek meg, melyek a fehérjék létrehozásához szükséges genetikai üzenteket szállítják DNS-ektől a fehérjeszintézis helyszínére. A csapat az mRNS-ek két módosulását, az N6-metiladenozint (m6A) és az N6-2-O-dimetiladenozint elemezték, melyek szerepet játszanak a vírus terjedésében.

A csapat a vizsgálat során egy olyan fehérjét talált, amely megakadályozhatja a Kaposi-szarkóma kialakulását. Az YTHDF2 nevű protein azonosítani tudja a vírusos mRNS-en található m6A módosulást, ezzel pedig hozzájárul a HSV-8 kordában tartásához.

Az adatok alapján a fehérje kulcsszerepet játszik a vírus szaporodásának korlátozásában.

(Kiemelt kép: someone25/Thinkstock)

Győr, 2017. szeptember 8.
A győri Tesco hipermarket áruház 2017. szeptember 8-án. Az áruházlánc sajtóosztályának tájékoztatás szerint az áruházak többsége a dolgozók egy részének sztrájkja ellenére továbbra is nyitva tart.
MTI Fotó: Krizsán Csaba

Öngyilkos akciót hirdetett a Tesco?

Győr, 2017. szeptember 8.
MTI Fotó: Krizsán Csaba